Aplikacja wspierająca rozwój kompetencji społecznych u uczniów z trudnościami

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Aplikację pomagającą nauczycielom wspierać rozwój umiejętności komunikacyjnych i społecznych u uczniów, którzy mają trudności w tym obszarze – opracowali badacze z Uniwersytetu SWPS pod kierunkiem psycholożki dr Agaty Graczykowskiej.

Chodzi między innymi o dzieci z niepełnosprawnością intelektualną lekką, w spektrum autyzmu czy takie, które po prostu są nieśmiałe i mają problemy w kontaktach z innymi – poinformowała uczelnia. Dzięki aplikacji TUSer (nazwa pochodzi od skrótu TUS, czyli trening umiejętności społecznych) dzieci nabywają kompetencje, pozwalające nauczycielom łatwiej i skuteczniej przekazywać wiedzę określoną podstawą programową.

„Aplikacja, wspierając rozwój kompetencji społecznych, przyczyni się nie tylko do poprawy jakości życia codziennego dzieci, ale także wpłynie pozytywnie na ich zdolności poznawcze. To zaś sprawi, że nauczyciele skuteczniej będą mogli realizować podstawę programową, a dzieci osiągać lepsze wyniki w nauce” – podkreśliła współtwórczyni aplikacji dr Anna Gorgolewska, psycholog dziecięcy z Uniwersytetu SWPS, cytowana przez uczelnię.

„Rozwiązanie pomoże także dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną lekką, które o wiele częściej niż ich rówieśnicy czują się niezrozumiane i przez to odosobnione. Grupa ta określana jest jako wykluczona z wykluczonych, bo często zapomina się o niej, skupiając się na cięższych postaciach niepełnosprawności” – wskazała kierowniczka projektu dr Agata Graczykowska.

TUSer jest przeznaczony dla uczniów klas IV-VIII, do korzystania np. w trakcie godzin wychowawczych lub treningów umiejętności społecznych. Finalna wersja została stworzona na podstawie badań przeprowadzonych w grupie nauczycieli, pedagogów, psychologów, rodziców i dzieci.

Jak tłumaczą autorzy, za pomocą TUSera uczniowie mogą opowiadać o sobie i poznawać się bliżej, a przez to nawiązywać trwalsze i głębsze relacje, które dadzą im poczucie własnej wartości. Korzystać z aplikacji będą mogli wszyscy uczniowie – zarówno ci z trudnościami w kontaktach z innymi, jak i ci, którzy ich nie mają, ale dzięki temu poprzez zabawę będą mogli utrwalać zdobyte już umiejętności oraz ćwiczyć współpracę z innymi.

Dostęp do aplikacji jest płatny. Szczegóły na stronie projektu: https://www.tuser.pl/

Nauka w Polsce

akp/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Wizualizacja projektu. Fot. materiały prasowe

    Badacze Politechniki Wrocławskiej opracowali wynalazek do budowy cegieł na Księżycu

  • 20.11.2024. Siedziba Akademickiego Centrum Komputerowego CYFRONET AGH w Krakowie, 20 bm. Minister cyfryzacji wziął udział w konferencji prasowej nt. wsparcia budowy pierwszej w Polsce Fabryki Sztucznej Inteligencji, która ma powstać w ACK Cyfronet.  PAP/Łukasz Gągulski

    Gawkowski: Fabryka AI da szansę na bycie liderem cyfryzacji w Europie

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera