Uczelnie i instytucje

Idealny absolwent studiów – ze specjalistyczną wiedzą i kompetencjami miękkimi

Znający języki obce, zmotywowany, odpowiedzialny oraz mający specjalistyczną wiedzę i znajomość branży – taki według pracodawców powinien być idealny absolwent uczelni wyższych. Zdaniem ekspertów sam fakt ukończenia studiów liczy się coraz mniej.

Raport pt. "Oczekiwania pracodawców wobec absolwentów uczelni wyższych" opublikowało właśnie Biuro Karier Uniwersytetu Śląskiego. Badania przeprowadzono na przełomie 2015 i 2016 r. na podstawie ankiet. Wypełniło je 158 pracodawców z całej Polski, z których ostateczną próbę badawczą stanowiło 124.

"Z naszego raportu wynika, że większość pracodawców wymaga od swoich pracowników albo kandydatów do pracy znajomości języków obcych oraz pewnych umiejętności miękkich i cech osobowości. To m.in. motywowanie siebie oraz odpowiedzialność. Duże znaczenie mają też umiejętności i wiedza specjalistyczna oraz znajomość branży" – powiedziała PAP kierownik Biura Karier UŚ Agnieszka Dunaj.

Jej zdaniem wyniki raportu potwierdzają tendencje obserwowane przez badaczy w ostatnich latach. "Jeśli weźmiemy pod uwagę sytuację sprzed dziesięciu lat, wtedy większe znaczenie miało to, że ktoś po prostu skończył studia, czyli liczył się sam poziom wykształcenia. Dzisiaj pracodawcy najczęściej poszukują kandydatów ze specyficzną wiedzą i umiejętnościami; nie wystarczy tylko ukończyć studiów" – mówiła.

Podkreśliła również, że w ostatnich latach w oczach pracodawców coraz bardziej zyskują pewne cechy osobowości i kompetencje miękkie - takie jak komunikatywność, umiejętność współpracy, odpowiedzialność, systematyczność, opanowanie czy odporność na stres.

"Wielu pracodawców potwierdza, że pewnych umiejętności twardych łatwiej się nauczyć np. na szkoleniach, natomiast z umiejętnościami miękkimi już nie jest tak łatwo; dlatego są one tak pożądane. Te kompetencje z pewnością będą ważne również w następnych latach. Widzimy też, że coraz istotniejsze są umiejętności techniczne związane np. z myśleniem analitycznym czy obsługą specjalistycznych programów komputerowych" – dodała.

Uczestnicy badania odpowiadali w ankiecie na pytania dotyczące m.in. aspektów związanych ze sposobami rekrutacji, pożądanymi umiejętnościami, kompetencjami i cechami związanymi z osobowością kandydata – z podziałem na siedem grup kierunków wykładanych na uczelniach wyższych. To kierunki administracyjno-prawne, ekonomiczne, społeczne, ścisłe, humanistyczne, biologiczno-przyrodnicze i artystyczne.

We wszystkich tych kategoriach bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na wynik rekrutacji była znajomość języków obcych. Dunaj zaznaczyła jednak, że choć kiedyś wystarczyła tylko dobra znajomość języka angielskiego, to dziś "standardem jest język angielskie plus jeszcze jakiś język obcy".

W grupie kierunków administracyjno-prawnych na umiejętność języków obcych, w szczególności angielskiego i niemieckiego, wskazało 100 proc. respondentów. Absolwenci tych kierunków powinni się także cechować opanowaniem, znajomością branży, umiejętnością rozwiązywania problemów, a także wiedzą specjalistyczną. Przydatna w rekrutacji może się też okazać komunikatywność, systematyczność oraz samodzielność.

Od absolwentów kierunków ekonomicznych pracodawcy oczekują przede wszystkim znajomości języków obcych i branży. Szczególną uwagę zwracają na wiedzę i umiejętności wyniesione z praktyk zawodowych. Ponadto oczekują wysoko rozwiniętych umiejętności analitycznego myślenia i rozwiązywania problemów, przy nie mniej wysokich umiejętnościach komunikowania się i pracy zespołowej. Mile widziane przez rekruterów są też odporność na stres, systematyczność i podejmowanie własnych inicjatyw.

Znajomości języków obcych oczekują pracodawcy również od absolwentów kierunków humanistycznych. Istotną rolę w rekrutacji odgrywają też praktyczne umiejętności, znajomość branży, oprogramowania komputerowego, a także takie kompetencje jak komunikatywność, odporność na stres i samodzielność.

Absolwenta o podobnych profilu oczekują pracodawcy w kategorii kierunków biologiczno-przyrodniczych, artystycznych i humanistycznych.

Od studentów kierunków ścisłych pracodawcy oczekują głównie znajomości języków obcych i branży, a także specjalistycznej wiedzy, logicznego myślenia oraz umiejętności komunikowania się i pracy w zespole.

Cechą pożądaną u absolwentów kierunków społecznych jest przede wszystkim umiejętność komunikowania się, dopiero kolejnym aspektem jest znajomość języków obcych. Dodatkowo idealny kandydat w tej dziedzinie powinien być odporny na stres, motywować siebie oraz posiadać takie cechy osobowościowe, jak kultura osobista, odpowiedzialność czy łatwość nawiązywania kontaktów.

Zdaniem respondentów na wynik rekrutacji wpływa też m.in. dodatkowa aktywność na studiach, oceny w toku studiów, sam kierunek studiów, a także staż czy praktyki zawodowe.

Biuro Karier UŚ tego typu badania prowadzi co dwa lata od 2009 r. Respondentami byli pracodawcy, którzy zatrudniali bądź zatrudniają absolwentów UŚ.

PAP - Nauka w Polsce

akp/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Narodowy Instytut Onkologii w Warszawie otrzyma 15 mln zł na rozwój badań klinicznych

  • 19.12.2024. Pokaz przygotowania i pieczenia pierniczków z mąki owadziej (świerszcz domowy, łac. Acheta domesticus) na Wydziale Biotechnologii i Hodowli Zwierząt, Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. PAP/Marcin Bielecki

    Szczecin/ Świąteczne pierniki z dodatkiem mąki ze świerszcza domowego

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera