Portugalia/ Paleontolodzy odkryli skamielinę kości jednego z najstarszych krokodyli świata

Fot. Adobe Stock

Paleontolodzy z Portugalii odkryli w gminie Lourinha na środkowym zachodzie kraju skamieniałą kość krokodyla z epoki późnej jury. Wskazali, że to jeden z najstarszych znanych nauce okazów krokodyla.

Jak poinformował Simao Mateus, paleontolog i dyrektor ds. naukowych w ośrodku Dino Parque da Lourinha, dotychczas nigdy nie znaleziono na Półwyspie Iberyjskim tak starego elementu szkieletu zwierzęcia z rzędu krokodyli.

“Jego wiek szacujemy na 150 mln lat” - powiedział Mateus, precyzując, że odnaleziona skamielina to kość czaszki żyjącego w późnej jurze zwierzęcia. Dodał, że jest ona w bardzo dobrym stanie, co pozwala na szereg dodatkowych badań nad okazem tego drapieżnego gada.

Portugalski paleontolog zaznaczył przy tym, że znaleziona na terenie gminy Lourinha skamielina to fragment ciała zwierzęcia z nowego gatunku, któremu zespół badawczy nadał miano Crocodilomorfo.

“To zwierzę było przodkiem aktualnie żyjących na świecie gatunków z rzędu krokodyli. W najbliższym czasie będziemy kontynuowali badania nad tym okazem” - powiedział Simao Mateus.

Gmina Lourinha od ponad trzech dekad jest terenem intensywnych prac zespołów paleontologów z całego świata. Wśród znalezionych tam skamielin są m.in. kości Lorinozaura - dinozaura z grupy zauropodów żyjącego w epoce późnej jury.

Z Lizbony Marcin Zatyka (PAP)

zat/ bar/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także