Nauka dla Społeczeństwa

26.04.2024
PL EN
19.07.2022 aktualizacja 19.07.2022

Złe odżywianie i chaos w domu szkodzą zdolnościom poznawczym dzieci

Źródło: Adobe Stock Źródło: Adobe Stock

Nieprawidłowe odżywianie i chaotyczne środowisko domowe mogą niekorzystnie wpływać na pamięć, koncentrację i kontrolę emocji u dzieci – informują naukowcy z Uniwersytetu Illinois w piśmie „Nutrients”.

W badaniach wzięło udział blisko 300 rodzin. Gdy dzieci miały sześć tygodni, zaczęto gromadzić dane na temat ich odżywiania, wahań wagi, a potem także zdolności społeczno-emocjonalnych czy relacji w rodzinie.

Analiza kwestionariuszy wypełnianych przez opiekunów wykazała, że dzieci w wieku od 18 miesięcy do 2 lat, które spożywały większe ilości słodkich przekąsek i produktów przetworzonych, częściej miały problemy z podstawowymi komponentami funkcji wykonawczych, takimi jak kontrola impulsywnych reakcji, pamięć robocza, zdolność planowania i organizacji.

Kwestionariusze dotyczyły także poziomu chaosu. Za chaotyczne uznawano domy, w których było z reguły bardzo głośno, tłocznie i panowała dezorganizacja.

Okazało się, że brak organizacji, konsekwencji i przewidywalności w domu niezależnie od odżywiania negatywnie wpływał na koncentrację i regulację emocji u dzieci.

„Funkcje wykonawcze zaczynają rozwijać się szybko w wieku od 2 do 5 lat. Chcieliśmy sprawdzić, w jaki sposób decyzje żywieniowe podejmowane w tym czasie przez rodziców oraz środowisko domowe mogą wpłynąć na zdolności poznawcze dzieci” – piszą autorzy badań (DOI: 10.3390/nu13124442).

„Zaobserwowaliśmy, że częste spożywanie produktów przetworzonych i słodkich było związane z niższymi wskaźnikami dotyczącymi m.in. kontroli emocji, regulacją zachowań, planowaniem i organizacją. Wskazuje to, że nawet w tak młodym wieku odżywiane może wpływać na funkcje wykonawcze na wielu poziomach” – dodają. (PAP)

Koc/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024