
Choć coraz więcej studentów przychodzi na wykłady z laptopami, badania wskazują, że to długopis i kartka papieru pozwalają stworzyć lepsze notatki do późniejszej nauki - informuje pismo "Psychological Science".
Korzystanie z laptopa podczas wykładów stwarza wiele możliwości rozproszenia uwagi, jak choćby pokusa przejrzenia Facebooka czy zrobienia zakupów przez Internet. Okazuje się jednak, że nawet wtedy, gdy komputer używany jest tylko do sporządzania notatek, jest mniej skuteczny niż tradycyjny sposób notowania w zeszycie.
Naukowcy z Uniwersytetu Princeton przeprowadzili eksperyment, podczas którego 65 studentów słuchało wykładów z konferencji naukowej TED, dotyczących różnych dziedzin. Studentów podzielono na małe grupy i udostępniono do sporządzania notatek laptopy (bez możliwości połączenia z Internetem) lub kartkę i długopis.
Po wysłuchaniu wypowiedzi badani wykonali trzy zadania odwracające uwagę od tematyki wykładów. Po upływie 30 minut poproszono studentów o udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące faktów przedstawionych podczas wykładów (np. "Ile lat temu istniała cywilizacja doliny Indusu?") oraz pytań dotyczących zrozumienia treści (np. "Wskaż różnice w japońskim i szwedzkim podejściu do równości społecznej".)
Zaobserwowano wówczas, że choć obie grupy radziły sobie podobnie podczas pytań dotyczących faktów, w kategorii pytań dotyczących zrozumienia grupa używająca laptopów wypadała znacznie gorzej.
Notatki z laptopów zawierały więcej słów i częściej pokrywały się dokładnie ze zdaniami wypowiadanymi przez mówcę. Na testach lepiej wypadały osoby, które sporządziły więcej notatek oraz te, których notatki zawierały mniej cytatów z wykładu (świadczących nierzadko o bezmyślnym zapisywaniu).
Podobne rezultaty uzyskano podczas kolejnego eksperymentu, gdy studenci zostali poinstruowani, by nie zapisywać "słowo w słowo" tego, co mówi wykładowca. W grupie korzystającej z laptopów zdarzało się to jednak równie często jak wcześniej.
Po tygodniu uczestników poproszono o przejrzenie notatek i przeprowadzono kolejne testy. Również wówczas lepiej wypadła grupa, która notowała na papierze.
"Prawdopodobnie osoby notujące na kartkach w większym stopniu przetwarzają informacje z wykładu niż osoby korzystające z laptopów. Dzięki selekcji ważniejszych treści są później w stanie efektywniej odtworzyć przekazywane wiadomości" - mówi Pam Mueller, autorka analizy. (PAP)
koc/ ula/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.