Rybnik i Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu podpisały porozumienie ws. organizacji studiów podyplomowych w zakresie polityki rowerowej i planowania ruchu rowerowego, skierowanych m.in. do osób chcących pracować w administracji publicznej i firmach zajmujących się zrównoważoną mobilnością.
Nowa oferta edukacyjna skierowana jest do planujących podjąć lub kontynuować pracę na stanowiskach związanych z koordynowaniem polityki rowerowej w miastach, a także do tych, którzy chcą rozwijać swoją karierę w firmach zajmujących się opracowywaniem dokumentów strategicznych z tej dziedziny.
"Cieszę się, że taki kierunek powstał, bo to pierwsza taka inicjatywa w Polsce, a więc pewnego rodzaju innowacja i ciekawy obszar, który z pewnością będzie się rozwijał. W miastach, zwłaszcza tych większych, zdecydowanie potrzebujemy ludzi mających wiedzę, w jaki sposób rozwijać infrastrukturę rowerową" – podkreślił, cytowany w informacji prasowej, prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
Studia podyplomowe będą miały formę dwusemestralną i obejmować będą wykłady, konwersatoria, zajęcia praktyczne oraz terenowe. Program studiów jest efektem współpracy między Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu a Miastem Rybnik, a zajęcia odbywać się będą zarówno w Toruniu, jak i w Rybniku. Rekrutacja na studia już ruszyła, a pierwsze zajęcia planowane są na semestr letni, rozpoczynający się na przełomie lutego i marca.
"To studia dwusemestralne, przeznaczone nie tylko dla osób, które na co dzień już zajmują się ruchem rowerowym, albo planują pracę zawodową w tym obszarze, ale dla wszystkich absolwentów studiów wyższych, zainteresowanych zdobywaniem tego typu wiedzy. Rekrutacja jest już otwarta pierwsze zgłoszenia napływają, a zajęcia planujemy uruchomić od semestru letniego, rozpoczynającego się na przełomie lutego i marca" – zaznaczył dr Michał Kwiatkowski z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Porozumienie pomiędzy miastem a toruńską uczelnią ma na celu realizację wspólnych działań badawczych, dydaktycznych oraz popularyzatorskich związanych z rozwojem infrastruktury rowerowej i poprawą warunków ruchu rowerowego w miastach. W ramach współpracy planowane są badania dotyczące ruchu rowerowego, analiza potrzeb mieszkańców związanych z korzystaniem z roweru, a także oceny postrzegania infrastruktury rowerowej.
Prace badawcze prowadzone są w Katedrze Studiów Miejskich i Zrównoważonego Rozwoju na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika. Porozumienie obejmuje także inicjatywy edukacyjne i promocyjne związane z upowszechnianiem kultury jazdy na rowerze. Jest to kontynuacja współpracy rozpoczętej w 2021 roku, której rezultaty zostały opublikowane w krajowych i międzynarodowych czasopismach naukowych.
Absolwenci studiów podyplomowych w zakresie polityki rowerowej i planowania ruchu rowerowego będą przygotowani do pracy w administracji publicznej, instytucjach krajowych i międzynarodowych, organizacjach pozarządowych, firmach zajmujących się opracowywaniem dokumentów strategicznych oraz instytucjach badawczych. Program obejmuje m.in. przedmioty takie jak „Rower w zrównoważonej mobilności”, „Ruch rowerowy w prawie o ruchu drogowym”, „Opiniowanie projektów infrastruktury rowerowej” czy „Współczesne kierunki planowania przestrzennego”.
Rekrutacja na studia jest już otwarta, a zainteresowani mogą zgłaszać swoje kandydatury na stronie: Studia podyplomowe w zakresie polityki rowerowej i planowania ruchu rowerowego. (PAP)
Julia Szymańska
jms/ malk/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.