Dzieci dłużej karmione piersią mają umiarkowanie lepsze wyniki w szkole w wieku 16 lat. To wynik badania z udziałem kilku tysięcy młodych osób.
Jak podają autorzy nowej pracy opublikowanej w piśmie „Archives of Disease in Childhood”, już wcześniejsze badania wskazywały na korzystny wpływ karmienia piersią w niemowlęctwie na późniejsze rezultaty szkolne. Jednak takie projekty badawcze były relatywnie rzadkie, a do tego większość nie uwzględniała dodatkowych czynników, które mogły wpłynąć na wyniki.
Aby temu zaradzić, eksperci z University of Oxford przeanalizowali dane na temat brytyjskich dzieci uczestniczących w Millennium Cohort Study. W projekcie tym wzięły dzieci urodzone w latach 2000-2002, badane w wieku 3, 5, 7, 11, 14, 17 i 22 lat.
Opisane teraz badanie opiera się na grupie 5 tys. dzieci uczestniczących w tym programie. Niecałe 33 proc. z nich nigdy nie było karmione piersią, a pozostałe było, ale przez różny czas. Tylko 9,5 proc. było karmionych przez co najmniej przez 12 miesięcy.
Badano wyniki standardowych egzaminów z zakresu szkoły średniej ustanowionych przez English Department of Education oraz egzaminy General Certificate of Secondary Education (GCSEs) z języka angielskiego i matematyki. Analizowano również wynik ogólny (Attainment 8), który jest sumą wszystkich zdawanych przez dzieci egzaminów GCSEs.
Jak wskazały wyniki analizy, dłuższe naturalne karmienie przez matkę wiązało się z lepszymi wynikami w szkole. Tylko około jednej piątej (19,2 proc.) dzieci, które były karmione piersią przez co najmniej 12 miesięcy, nie zdało egzaminu GCSE z języka angielskiego, w porównaniu do 41,7 proc. tych, które nigdy nie były karmione piersią.
Jednocześnie 28,5 proc. tych, które były karmione piersią przez co najmniej 12 miesięcy osiągnęło wysoką ocenę (A i A*), w porównaniu do 9,6 proc. dzieci niekarmionych piersią.
W przypadku egzaminu GCSE z matematyki, tylko 23,7 proc. dzieci, które były karmione piersią przez co najmniej 12 miesięcy, nie zdało testu, w porównaniu do 41,9 proc. tych, które nigdy nie były karmione piersią.
Natomiast 31,4 proc. dzieci karmionych piersią przez co najmniej 12 miesięcy osiągnęło wysoką ocenę (A i A*), w porównaniu do 11 proc. niekarmionych piersią dzieci.
Po uwzględnieniu dodatkowych czynników potencjalnie wpływających na wynik, okazało się, że w porównaniu z dziećmi, które nigdy nie były karmione piersią, dzieci karmione w ten sposób przez co najmniej 12 miesięcy miały o 39 proc. większe prawdopodobieństwo uzyskania wysokiej oceny w obu egzaminach i o 25 proc. mniejsze prawdopodobieństwo niezdania egzaminu z języka angielskiego.
Dodatkowo, dzieci karmione piersią przez dłuższy czas miały lepsze ogólne wyniki w egzaminach GCSE (wyższy wynik Attainment 8) w porównaniu z tymi, które karmione piersią nie były nigdy.
Co istotne, autorzy badania wzięli pod uwagę wpływ ewentualnych czynników pobocznych, takich jak status społeczno-ekonomiczny rodziny czy inteligencja matek.
"Długość karmienia piersią wiązała się z poprawą wyników edukacyjnych u dzieci w wieku 16 lat mieszkających w Anglii, po uwzględnieniu istotnych czynników dodatkowych” – podsumowują naukowcy.
"Jednak efekt ten miał umiarkowaną skalę i może być podatny na jeszcze inne, nieuwzględnione czynniki. Karmienie piersią powinno nadal być promowane, ponieważ potencjalna poprawa szkolnych osiągnięć stanowi tylko jedną z jego potencjalnych korzyści” – dodają.
Więcej informacji na stronie internetowej. (PAP)
Marek Matacz
mat/ bar/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.