19.04.2024
22.06.2022 aktualizacja 22.06.2022

Dzieci, ojcowie i dinozaury - w czwartek w Muzeum Ziemi

mat. prasowe, rys. Tomasz Samojlik mat. prasowe, rys. Tomasz Samojlik

Spotkanie z W. Mikołuszką, autorem książki "Z tatą na dinozaury" i poznawanie skamieniałości - organizuje w czwartek, z okazji Dnia Ojca, Muzeum Ziemi w Warszawie. Uczestnicy zobaczą m.in. czaszkę triasowego płaza z Krasiejowa czy szczątki lisowicji - olbrzymiego gada ssakokształtnego, odkrytego na Śląsku.

„Dinozauroza” to choroba, która dopada wiele dzieci – często zaczyna się w wieku 4 lat, trwa kilka lat, a bywa, że i całe życie. Z problemem tym zmierzył się kilka lat temu Wojciech Mikołuszko - przyrodnik, dziennikarz i autor książek. Zamiast jednak leczyć tę "chorobę" u swego synka Jacka, wraz z nim ruszył w Polskę na poszukiwanie świata dinozaurów – nie tylko gadów, ale też innych stworzeń żyjących w czasie ery mezozoicznej.

Swoje wyprawy Wojciech Mikołuszko opisał w książce "Z tatą na dinozaury". W Dzień Ojca (czwartek 23 czerwca, godz. 17:00) opowie o nich w Muzeum Ziemi w Warszawie (Al. Na Skarpie 20/26).

Wstęp jest wolny.

Uczestnicy spotkania będą jednocześnie mogli obejrzeć skamieniałości z kolekcji dwóch jednostek Polskiej Akademi Nauk: Muzeum Ziemi oraz Muzeum Ewolucji. Poznają stanowiska paleontologiczne z Polski i innych części świata. Będą mogli zobaczyć m. in. pozostałości kręgowców z Krasiejowa: czaszkę triasowego płaza – metopozaura, słodkowodnego drapieżnika, który mógł dorastać nawet do 2 m długości oraz rekonstrukcję czaszki wielkiego lądowego drapieżnika polonozucha. Z tych samych czasów pochodzą też notozaury – płetwojaszczury, które odnaleziono w Gogolinie oraz sławna na cały świat lisowicja, olbrzymi gad ssakokształtny, odkryty w Lisowicach na Śląsku.

Tarbozaur; ze zbiorów Muzeum Ewolucji

Pokazane będą także nieco młodsze skamieniałości pochodzące z czasów dinozaurów - zapowiadają organizatorzy. Uczestnicy będą mogli obejrzeć pozostałości bezkręgowców z kamieniołomu w Owadowie – stanowiska nazywanego polskim Solnhofen. Będą to znane amonity i bardzo rzadkie skamieniałości skrzypłoczy.

"Wyprawa prowadzona przez Wojciecha Mikołuszkę zabierze uczestników również do kamieniołomów Małopolskiego Przełomu Wisły, gdzie prócz ogromnych amonitów odkryto szczątki mozazaurów - wielkich gadów morskich, znanych między innymi z hollywoodzkiej produkcji Jurassic Park" - zapowiada Muzeum Ziemi.

Jednym z najciekawszych okazów, który będzie można zobaczyć podczas obchodów Dnia Ojca, jest żuchwa tarbozaura – ogromnego mięsożercy, którego szczątki odkryto na Pustyni Gobi podczas misji kierowanej przez prof. Zofię Kielan-Jaworowską.

Muzeum Ziemi PAN informuje, że dla każdego z uczestników przewidziało prezent: skamieniałość z czasów, w których na Ziemi panowały dinozaury.

Nauka w Polsce