Rozbudowana, edukacyjna wersja interaktywnego robota Photon, który uczy dzieci programowania, będzie dostępna w ofercie Grupy MAC S.A. dla szkół. W czwartek w Kielcach podpisano umowę o współpracy w tej sprawie.
Wzrost innowacyjności naszego kraju to jeden z priorytetów rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Wśród filarów Strategii są m.in. rozwój innowacyjnych firm oraz wdrożenie innowacyjnych rozwiązań. Według rządu wzrost innowacyjności ma przeciwdziałać wpadnięciu przez nasz kraj w tzw. pułapkę przeciętnego produktu.
Photon – według jego twórców, absolwentów Politechniki Białostockiej - to pierwszy na świecie interaktywny robot, który "rozwija się razem z dzieckiem", poprzez zabawę i rywalizację pomaga najmłodszym m.in. w nauce logicznego myślenia i podstaw programowania.
Aby móc wejść z Photonem na rynek, jego twórcy założyli firmę Photon Entertainment. Przedstawiciele firmy podpisali umowę z kielecką wydawniczą Grupą MAC, na mocy której zostanie przygotowana wzbogacona wersja edukacyjna robota - będzie go można wykorzystywać podczas szkolnych lekcji.
Przedstawiciele obu firm podkreślają, że przedsięwzięcie jest odpowiedzią na wprowadzenie nauki programowania do szkół. Dzieci mają się uczyć podstaw programowania od klas 1-3 w szkołach podstawowych.
Robot jest zintegrowany ze smartfonem lub tabletem. Jak poinformował dyrektor zarządzający Photon Entertainment Marcin Joka, trwają prace, by zintegrować urządzenie także z komputerem.
Jak wyjaśniał Joka, każdy egzemplarz robota wyposażono w sensory, które pozwalają mu m. in. widzieć, słyszeć, odczuwać dotyk, odróżniać ciemność od światła, mierzyć odległość. Dzieci, rozwiązując zadania, otrzymują specjalne punkty, dzięki którym później mogą odblokować nowe możliwości robota, a inne ulepszać. W ten sposób Photon rozwija się razem z dzieckiem. „Photon dostarcza wiedzę przez doświadczenie, a zadania są przekazywane w sposób podświadomy, w fabularnej historii, gdzie dziecko musi +coś zrobić+ z robotem” – opisywał Joka.
Prace nad robotem trwały dwa lata - testowano jego możliwości z udziałem dzieci, rodziców i nauczycieli. Opracowano trzy poziomy programowania urządzenia - dla dzieci w wieku 3-6 lat, 5-7 lat i 7-12 lat.
Wzbogacona wersja edukacyjna robota, będzie zawierała gotowe scenariusze lekcji, dostosowane do najnowszej podstawy programowej dla szkół. W najbliższym czasie produkt będzie testowany w szkołach w Kielcach, Białymstoku, Warszawie i Słupsku – aby sprawdzić go w praktyce i w poznać oczekiwania nauczycieli.
Jak podkreślił prezes zarządu Grupy MAC S.A. Grzegorz Kowalski, podpisanie umowy rozpoczyna nowy etap w działalności firmy. „Stawiamy na cyfrową edukację, na naukę tych kompetencji, które w przyszłość - w naszej ocenie - będą niezwykle istotne na rynku pracy. Tym produktem chcemy pokazać rodzicom i nauczycielom, jak ważne jest programowanie. I choć wiele osób odstrasza to określenie, to my na tym wczesnym etapie traktujemy programowanie jako naukę najważniejszych umiejętności, m. in. logicznego myślenia, tworzenia prostych algorytmów” – podkreślił Kowalski.
Grupa MAC S.A. to jedna z czołowych firm edukacyjnych w Polsce. Wydawnictwo z siedzibą w Kielcach powstałe niemal 30 lat temu, z małej rodzinnej firmy rozwinęło się w ogólnopolskie przedsiębiorstwo. Do Grupy należą m.in. takie marki, jak: wydawnictwo MAC Edukacja, MAC Technologie, MAC Dydaktyka. Firma działająca wydaje podręczniki, ćwiczenia, materiały edukacyjne i metodyczne. Wydawnictwo oferuje placówkom oświatowym także nowoczesny sprzęt multimedialny.
Firma Photon Entertainment została stworzona przez czterech studentów oraz nauczyciela akademickiego Politechniki Białostockiej. Zespół otrzymał wiele nagród i wyróżnień na arenie krajowej, jak i międzynarodowej. Photon dwa lata temu wygrał finały krajowe konkursu Imagine Cup, organizowanego przez Microsoft; oraz Technotalent - konkurs dla innowacyjnych ludzi z Podlaskiego. Photon został też wyróżniony w projekcie "Startupy w Pałacu", wspólnej inicjatywie Kancelarii Prezydenta oraz Fundacji Startup Poland. W projekt Photon zaangażował się Fundusz Xplorer Fund SA wspierany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. W ubiegłym roku spółce Photon Entertainment na międzynarodowej platformie crowdfundingowej Kickstarter udało się zebrać ponad 52 tys. dolarów.
PAP - Nauka w Polsce
ban/ son/ skr/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.