Polska ma olbrzymi potencjał innowacyjności, zwłaszcza wśród mikro, małych i średnich firm, jednak nasze start-upy potrzebują lepszego wsparcia finansowego ze strony państwa, zacieśnienia związków z uczelniami oraz znoszenia barier administracyjnych – uważają eksperci.
W czwartek w Warszawie odbyło się V Forum Młodych Przedsiębiorców "Młodzi Innowacyjni" zorganizowane przez Krajową Izbę Gospodarczą i Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym. Tematem forum, jak co roku, było dzielenie się pomysłami na rozwój i ułatwianie działalności młodych przedsiębiorców. Uczestniczyli w nim m.in. młodzi przedsiębiorcy, którym udało się wdrożyć innowacyjne przedsięwzięcia.
Rozpoczynając forum prezes KIG Andrzej Arendarski, powołał się na swoje statystyki z których wynika, że tylko 16 proc. młodych przedsiębiorców dobrze ocenia finansowanie start-upów w Polsce, a 30 proc. z nich ocenia je źle albo bardzo źle.
"Pokazuje to, że finansowanie jest jedną z podstawowych barier funkcjonowania młodego, innowacyjnego biznesu w Polsce, przede wszystkim start-upów" – uważa Arendarski.
Podobnego zdania była prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Bożena Lublińska-Kasprzak: "Rzeczywiście, ciągle mamy jeszcze mało instrumentów wsparcia publicznego dla start-upów. Widzimy, jak wiele jeszcze pozostało do zrobienia".
Lublińska-Kasprzak dodała również, że wsparcie finansowe ze strony agencji państwowych jest potrzebne tym bardziej, że na rynku brakuje pomocy w postaci inkubatorów przedsiębiorczości, funduszy Venture Capital lub innych narzędzi finansowania bardziej ryzykownych przedsięwzięć.
"Uważam, że w Polsce mamy olbrzymi potencjał innowacyjności, zwłaszcza wśród mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Uważam, że z innowacyjnością jest całkiem nieźle, ponieważ na co dzień mamy do czynienia z fantastycznymi ludźmi, pomysłami i projektami, które doskonale radzą sobie w kraju i na całym świecie" – powiedziała prezes PARP.
Zaznaczyła również, że PARP w ubiegłych latach przeznaczyła na finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć łącznie 36 mln zł: "Większość to projekty organizowane przez małe firmy, które działają na rynku krótko, ale mieliśmy też programy dedykowane specjalnie dla start-upów".
Drugą kwestią, której zdaniem szefa KIG potrzebują młodzi przedsiębiorcy w Polsce, jest lepsza współpraca biznesu z ośrodkami naukowymi i wyższymi uczelniami. Dlatego zapowiedział zacieśnienie współpracy KIG z uczelniami wyższymi, "zarówno z czołówką prywatnych uczelni jak Szkołą Wyższą Psychologii Społecznej czy Akademią Leona Koźmińskiego, ale także z Politechniką Warszawską".
Z kolei dyrektor Instytutu Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym Mieczysław Bąk wskazał, że dla młodego biznesu ważne jest znoszenie barier hamujących ich rozwój. Za najważniejsze uznał bariery finansowe i administracyjne.
"Polska gospodarka jest innowacyjna, ale głównie poprzez nabywanie nowych pomysłów, licencji, patentów. Staramy się to zmienić od kilku lat. Potrzebujemy pomysłów, i jak najmniejszej ilości przeszkód w ich realizacji" – konkludował Bąk.
PAP - Nauka w Polsce
rcze/ son/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.