Ludzie słuchają muzyki, czytają książki i oglądają filmy, które są dopasowane do przepełniających ich w danym momencie emocji - zawiadamia "Journal of Consumer Research".
Naukowcy z KAIST Business School (Korea Południowa), FGV School of Administration (Brazylia) i University of California (USA) doszli do wniosku, że konsumenci wybierają produkty odzwierciedlające ich odczucia, a więc w chwilach przygnębienia sięgają po smutne nagrania muzyczne oraz oglądają wyciskacze łez, a gdy są źli też szukają rozrywek zawierających w sobie podobne emocje.
Poprzednio sądzono, że ludzie, którzy przeżyli rozstanie z bliską osobą i doświadczają z tego powodu smutku wybierają dzieła muzyczne, filmowe i literackie o pogodnym charakterze w celu zneutralizowania negatywnego nastawienia.
Okazało się jednak, że w pewnych okolicznościach konsumenci preferują rozrywki, które współgrają z ich uczuciami.
"Relacje interpersonalne wpływają na preferencje konsumentów, szukających rozrywki. Konsumenci wybierają muzykę, filmy, książki i sztuki piękne, dzięki którym doświadczają emocjonalnego wsparcia i stanowiące substytut dla utraconych, bądź zaburzonych relacji" - przekonują autorzy badania.
U osób uczestniczących w badaniu wzbudzano uczucia frustracji lub smutku, prezentując im określone sytuacje interpersonalne (np. zakłócanie wykonywanej czynności, zerwanie bliskiej relacji) oraz wydarzenia, które nie były bezpośrednio z nimi związane (katastrofa naturalna). Następnie proszono je, aby oceniły muzykę wyrażającą odpowiednio złość lub smutek w stosunku do innych typów piosenek o radosnym, bądź relaksującym charakterze.
Osoby badane zdecydowanie wolały muzykę współgrającą z ich nastrojem, jeśli emocje miały swoje źródło w przebiegu relacji interpersonalnej. Preferencja była mniej wyraźna, gdy uczucia były efektem wydarzenia nie dotykającego ich bezpośrednio. (PAP)
ooo/ tot/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.