Małe dzieci są skłonne do naśladowania nawet absurdalnych zachowań, jeśli tylko zostanie nadana im nazwa - uważają naukowcy z Northwestern University (USA), a wyniki badania publikują na swojej stronie internetowej.
Eksperymentator prezentował 14-miesięcznym dzieciom niecodzienną czynność, którą było wyłączanie światła przy pomocy czoła, a następnie sprawdzał, czy maluchy zdecydują się na powtórzenie tego działania samodzielnie.
Okazało się, że badane dzieci podejmowały próby naśladowcze znacznie częściej, gdy badacz opisywał swoje niekonwencjonalne zachowanie, mówiąc "zgaszę światło" niż gdy robił to w milczeniu.
"To badanie po raz pierwszy pokazuje, że dla małych dzieci, które dopiero zaczęły łamać kod językowy, język stanowi wyznacznik wiedzy i działań wspólnych dla danej kultury" - mówi Sandra R. Waxman, współautorka badania.
Naukowcy twierdzą, że nazwanie konkretnego zachowania, a tym samym znalezienie mu miejsca w języku, pomaga dzieciom zrozumieć intencje innych osób i zdecydować, czy imitowanie czynności ma sens.
"To oznacza, że język ludzki daje dzieciom klucz, który otwiera im ogromny świat intencji społecznych" - podsumowuje Waxman. (PAP)
ooo/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.