Centrum Nauki Kopernik przyznało Nagrodę Przewroty za działania zmieniające edukację

Gala Nagrody Przewroty. Źródło: CNK
Gala Nagrody Przewroty. Źródło: CNK

Centrum Nauki Kopernik po raz pierwszy przyznało Nagrodę Przewroty - za nowatorskie działania zmieniające edukację. W kategorii ogólnopolskiej zwyciężył Instytut Dobrej Śmierci, a w kategorii lokalnej – Oświatowe Centrum Nauki i Techniki w Wodzisławiu Śląskim. Nagrody wręczono w piątek w Warszawie.

Nagrodę specjalną otrzymał Janusz Laska – pomysłodawca i inicjator programu Klub Młodego Odkrywcy.

Laureaci otrzymali autorskie statuetki, stworzone przez Centrum Nauki Kopernik (CNK), oraz nagrody finansowe w wysokości 20 tys. zł.

Centrum Nauki Kopernik ustanowiło nagrodę, aby "poznać i docenić inspirujące działania edukacyjne, realizowane w różnych zakątkach kraju". "Nazwa nagrody nawiązuje do odkrycia przez Mikołaja Kopernika heliocentrycznej budowy Układu Słonecznego, co doprowadziło nie tylko do przewrotu w astronomii, ale też zapoczątkowało zmianę sposobu myślenia o świecie i miejscu, w jakim znajduje się człowiek. Nieco ponad 100 lat temu John Dewey postulował przewrót kopernikański w edukacji. Porównywał dziecko do Słońca, wokół którego powinny krążyć poczynania wychowawcze" - wyjaśnili pomysłodawcy konkursu w komunikacie dla mediów.

Do pierwszej edycji zgłoszono 366 inicjatyw, spośród których wyłoniono 10 finalistów (5 w kategorii ogólnopolskiej i 5 w lokalnej), a następnie wybrano dwie zwycięskie inicjatywy.

"Liczba zgłoszeń przewyższyła nasze oczekiwania! To potwierdza, jak twórcze jest środowisko edukacyjne w Polsce – powiedział cytowany w komunikacie dyrektor CNK Robert Firmhofer. – Liczymy na to, że Nagroda Przewroty skłoni środowisko, które pragnie rozwoju nowoczesnych metod i form uczenia się, do podjęcia dyskusji o kształcie edukacji, do szukania odpowiedzi na pytanie, jakiego przewrotu potrzebuje dziś edukacja, by najlepiej odpowiadać na wyzwania przyszłości".

Jak przypomniało CNK, do nagrody można było zgłaszać działania "prowadzone w szkole i w domu, w świecie wirtualnym i rzeczywistym, dla dzieci i dla dorosłych".

Laureat nagrody w kategorii ogólnopolskiej, Instytut Dobrej Śmierci, to "przestrzeń dialogu i edukacji o umieraniu, śmierci i żałobie" - czytamy na stronie internetowej instytutu. "Inicjatywa proponuje szkolenia, spotkania oraz warsztaty i ma na celu podniesienie poziomu wiedzy o procesie umierania, o różnorodności pochówków i pożegnań oraz zwiększenie świadomości dotyczącej możliwości niesienia i otrzymywania wsparcia. Instytut przełamuje tabu poprzez otwartą rozmowę o śmierci jako naturalnej i nieuniknionej części życia. Choć jego działania skierowane są przede wszystkim do dorosłych, powszechna edukacja na temat śmierci mogłaby przyczynić się do poprawy dobrostanu każdego i każdej z nas" - podało CNK.

Z kolei nagrodzone w kategorii lokalnej Oświatowe Centrum Nauki i Techniki w Wodzisławiu Śląskim prowadzi multidyscyplinarne pracownie naukowe i artystyczne (jest tu np. pracownia mechatroniczna, stolarska, modelarska, krawiecka, ceramiki i rękodzieła, artystyczna, sensoryczno-plastyczna). "Uczniowie szkół podstawowych oraz przedszkolaki z powiatu wodzisławskiego przychodzą tu raz w tygodniu na zajęcia. Przez cztery dni uczą się w swoich placówkach, a jeden spędzają w pracowniach. Inicjatywa została wprowadzona przez samorząd do oficjalnego trybu nauczania w Wodzisławiu Śląskim. To rozwiązanie ułatwia nauczycielom realizację uczniowskich projektów badawczych, pomaga także łączyć teorię z praktyką i wspierać rozwój kompetencji nieujętych w programie nauczania" - podkreśliło CNK.

Laureata nagrody specjalnej wyłonili pracownicy CNK. Janusz Laska to geolog, nauczyciel geografii i przyrody, działacz społeczny, założyciel Kłodzkiego Towarzystwa Oświatowego. "To pomysłodawca i współtwórca programu Klub Młodego Odkrywcy (KMO) – otwartej sieci edukacyjnej, której celem jest uczenie się w działaniu, a także umożliwienie dzieciom i młodzieży rozwijania umiejętności takich jak komunikacja, współpraca, krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów" - czytamy w notce. Projekt był początkowo realizowany przez Kłodzkie Towarzystwo Oświatowe - w ramach programu „Równać Szanse” Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży; potem rolę opiekuna przyjęło Centrum Nauki Kopernik. Dziś w Polsce działa około 1000 klubów, a międzynarodowa sieć obejmuje Gruzję, Armenię, Ukrainę, Rumunię i Etiopię.(PAP)

bar/ lm/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    NCN sfinansuje 17 polsko-litewskich projektów badawczych

  • Fot. Adobe Stock

    Trzy projekty badawcze z udziałem naukowców z Polski otrzymały finansowanie w konkursie JPND

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera