Indie testują sztuczną inteligencję (AI) w celu poprawy skuteczności prognoz pogody, szczególnie w związku z powtarzającymi się w kraju ulewnymi deszczami, powodziami i suszami - poinformował w piątek jeden z indyjskich urzędników odpowiedzialnych za zagadnienia klimatyczne, cytowany przez agencję Reutera.
Globalne ocieplenie wywołało w ostatnich latach wiele ekstremalnych zjawisk pogodowych, które - według szacunków niezależnego indyjskiego Centrum Nauki i Środowiska - doprowadziły w tym roku w Indiach do śmierci prawie 3 tys. osób - powiadomił Reuters.
Agencje meteorologiczne na całym świecie koncentrują się na stworzeniu rozwiązań AI, które mogłyby obniżyć koszty prognoz pogody i zrewolucjonizować sposób ich opracowywania.
Dokładne prognozowanie pogody jest szczególnie ważne w Indiach - kraju zamieszkanym przez 1,4 mld osób, z dużym odsetkiem populacji żyjącej poniżej progu ubóstwa. Indie są też drugim co do wielkości producentem ryżu, pszenicy i cukru na świecie.
Indyjski Departament Meteorologii (IMD) zauważył, że wykorzystanie AI w połączeniu z rozbudowaną siecią obserwatorów mogłoby pomóc w generowaniu wyższej jakości danych prognostycznych przy niższych kosztach.
Departament oczekuje, że opracowywane przez niego modele klimatyczne oparte na AI pomogą poprawić skuteczność prognoz - powiedział w rozmowie z Reutersem K.S. Hosalikar, szef działu badań i usług klimatycznych w IMD.
"Biuro meteorologiczne wykorzystało AI do generowania publicznych ostrzeżeń dotyczących fal upałów i chorób takich jak malaria" - poinformował Hosalikar. (PAP)
mwt/ szm/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.