01.05.2024
26.09.2023 aktualizacja 26.09.2023

Ssaki będą masowo wymierały na nowym superkontynencie

Ilustracja przedstawiająca historyczny układ kontynentów w ramach superkontynentu - Pangei; źródło: Adobe Stock Ilustracja przedstawiająca historyczny układ kontynentów w ramach superkontynentu - Pangei; źródło: Adobe Stock

Naukowcy określają, jakie warunki mogą panować podczas formowania się na Ziemi kolejnego superkontynentu za 250 mln lat. Gorące warunki klimatyczne mogą być nie do zniesienia dla ssaków – piszą na łamach „Nature Geoscience”.

Gorące warunki klimatyczne podczas formowania się kolejnego superkontynentu za około 250 milionów lat mogą być nie do zniesienia dla ssaków – donoszą naukowcy z Chin, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i USA w piśmie "Nature Geoscience".

Międzynarodowy zespół naukowców stworzył model pokazujący ruchy płyt tektonicznych w perspektywie 250 mln lat. Według ich obliczeń wszystkie kontynenty zleją się w tym czasie w jeden nowy superkontynent, którego umowna nazwa to Pangea Ultima. Badacze twierdzą, że będzie się on formował w warunkach mocno podwyższonej temperatury atmosferycznej i wilgotności, co stawia pod znakiem zapytania egzystencję wszystkich ssaków, w tym ludzi.

Geografia dzisiejszej Ziemi - i geografia Ziemi za 250 mln lat, kiedy wszystkie kontynenty połączą się w superkontynent Pangea Ultima. Źródło: Alex Farnsworth
Rozkład kontynentów na dzisiejszej Ziemi - i analogiczny obraz Ziemi za 250 mln lat, kiedy wszystkie kontynenty połączą się w superkontynent Pangea Ultima. Źródło: Alex Farnsworth, Nature Geoscience

Ssaki, w tym - ludzie, mają wrodzony odruch unikania nadmiernego ciepła. Temperatury przekraczające 40 st. C przez dłuższy czas mogą wzmagać śmiertelność. Wilgoć z kolei powoduje, że odczuwalna temperatura powietrza jest wyższa od tej, którą wskazuje termometr.

Według obliczeń naukowców podwyższony poziom dwutlenku węgla w atmosferze podczas formowania się superkontynentu może być dwukrotnie wyższy od obecnego, przyczyniając się do wyższych temperatur w wyniku emisji gazów wulkanicznych. Zauważają, że położenie Pangea Ultima (głównie w tropikach) zwiększa ryzyko wyższej temperatury powietrza i wilgotności. W omawianym okresie także Słońce będzie emitować około 2,5 proc. więcej promieniowania, niż obecnie. Autorzy wskazują, że w związku z tymi zmianami jedynie 8 proc. gruntów nadawałoby się do zamieszkania przez ssaki, co oznacza zwiększone ryzyko wyginięcia.

Autorzy artykułu zastrzegają, że ich przewidywania są obarczone dużą niepewnością i dopuszczają, że w przyszłości mogą powstać inne, alternatywne konfiguracje superkontynentów. Podkreślają również, że inne procesy ewolucyjne lub związane z działalnością człowieka, mogą spowodować wyginięcie ssaków przed utworzeniem się superkontynentu.

Autorka: Urszula Kaczorowska