Terapia pomaga osobom, którym media społecznościowe szkodzą

Adobe Stock
Adobe Stock

Terapia pomaga osobom, które w sposób problematyczny, zaniedbując codzienne aktywności, korzystają z mediów społecznościowych i w związku z tym mają objawy depresji – wynika z analizy, którą publikuje pismo „Journal of Medical Internet Research”.

Zgodnie z szacunkami w 2022 r. 4,6 mld osób na świecie korzystało z co najmniej jednego rodzaju mediów społecznościowych. Te portale znacząco zmieniły sposób komunikacji między ludźmi, tworzenia relacji i postrzegania się nawzajem, podkreślają autorzy pracy.

Z niektórych badań wynika, że media społecznościowe mogą dawać korzyści ich użytkownikom i być źródłem wsparcia społecznego. Jednak korzystanie z nich może być problematyczne, gdy zaczyna kolidować z codziennymi aktywnościami i prowadzi do złego stanu psychicznego, w tym do depresji, lęków, stresu i osamotnienia.

W celu poprawy zdrowia psychicznego użytkowników mediów społecznościowych korzysta się z różnych metod, przede wszystkim są to: abstynencja lub ograniczenie czasu spędzanego na portalach społecznościowych, łącznie z technikami zaczerpniętymi z terapii poznawczo-behawioralnej (CBT).

Naukowcy z londyńskiego University College przeanalizowali dane zebrane w 23 badaniach prowadzonych na całym świecie w latach 2004-2022.

Okazało się, że różne interwencje dotyczące problematycznego korzystania z mediów społecznościowych poprawiały stan psychiczny badanych osób. Poprawa była szczególnie widoczna w przypadku objawów depresji – aż 70 proc. badań wykazało znaczną poprawę w tym zakresie.

Najbardziej skuteczne były interwencje bazujące na terapii – w 83 proc. badań poprawiały one samopoczucie psychiczne badanych osób, podczas gdy samo ograniczenie korzystania z social mediów dawało efekty jedynie w 20 proc. badań, a całkowite odstawienie mediów społecznościowych – w 25 proc. badań.

Zdaniem głównej autorki pracy dr Ruth Plackett pracownicy medyczni i terapeuci powinni mieć świadomość, że mało prawdopodobne jest, by sama redukcja czasu spędzanego w social mediach przyniosła poprawę psychicznego samopoczucia ich użytkownikom.

Autorzy analizy mają nadzieję, że uzyskane wyniki pomogą opracować rekomendacje i zalecenia dla lekarzy oraz decydentów na temat najlepszych metod radzenia sobie z problematycznym korzystaniem z mediów społecznościowych. Dalsze prace są jednak konieczne, aby ocenić, kto może odnieść największe korzyści z tych interwencji.(PAP)

Joanna Morga

jjj/ bar/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Najczęściej cytowany artykuł dotyczący Covid-19 wycofany po czteroletnim sporze

  • Fot. Adobe Stock

    Roślinne napoje nie tak odżywcze, jak się wydają

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera