Nauka dla Społeczeństwa

29.03.2024
PL EN
30.03.2023 aktualizacja 30.03.2023

Puszki czy butelki – co jest lepsze dla świeżego piwa?

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Smak piwa może się zmieniać podczas przechowywania. Miłośnicy tego trunku mają więc dylemat: czy napój pozostaje świeższy w butelce czy w puszce? Po trwających sześć miesięcy badaniach naukowcy z Colorado State University (USA)doszli do wniosku, że odpowiedź jest skomplikowana i zależy od rodzaju piwa.

Bursztynowe piwo pozostawało świeższe w butelkach, podczas gdy wybór pojemnika miał znacznie mniejszy wpływ na stabilność piwa typu India Pale Ale (IPA).

Puszki i ciemne butelki piwa bursztynowego i IPA były chłodzone przez miesiąc, a następnie trzymane w temperaturze pokojowej przez pięć miesięcy, aby naśladować typowe warunki przechowywania. Co dwa tygodnie naukowcy analizowali metabolity w nowo otwartych pojemnikach.

Przez cały ten czas stężenie niektórych składników w piwie bursztynowym różniło się wyraźnie w zależności od tego, czy było ono pakowane w butelkę czy w puszkę. IPA była znacznie mniej wrażliwa na rodzaj opakowania i dłużej utrzymywała smak początkowy. Prawdopodobnie działo się tak ze względu na wyższą zawartość polifenoli z chmielu. Związki te nie tylko zapobiegają utlenianiu, ale także wiążą się z aminokwasami, dzięki czemu zatrzymują je w piwie, zamiast pozwalać im przyklejać się do wnętrza pojemnika.

Naukowcy odkryli również, że smak zarówno piwa bursztynowego, jak i IPA, zmieniał się w czasie, niezależnie od tego, czy był pakowany w puszkę czy w butelkę. Dowodzi to, że długie magazynowanie piwa wpływa ujemnie na jego jakość.

Jednak bursztynowe piwo w puszkach wykazywało największą zmienność podczas leżakowania, co pokazuje, że piwo trzymane w ciemnej butelce zachowuje dłużej lepszy smak niż to samo piwo przechowywane w puszce.

Badanie opisano w czasopiśmie „ACS Food Science & Technology” (https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acsfoodscitech.2c00351 )

Produkcja piwa jest dużą i aktywnie rozwijającą się branżą na całym świecie. W samych tylko Stanach Zjednoczonych w 2020 r. było 8884 browarów, które produkowały 1760 miliardów litrów piwa. W konkurencyjnej walce browary muszą korzystać z różnych środków, aby pozyskać konsumentów i utrzymać ich lojalność. W tym celu dopasowują produkty do preferencji klientów oraz poszukują form opakowań, które będą atrakcyjne wizualnie oraz zapewnią jak najlepsza trwałość piwa magazynowanego w różnych warunkach. (PAP)

Tomasz Szczerbicki

szt/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024