Uczelnie i instytucje

ELA: Najczęściej na studiach pracują pielęgniarki i studenci inżynierii bezpieczeństwa

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Najczęściej na studiach pracują pielęgniarki i studenci inżynierii bezpieczeństwa - wynika z informacji opublikowanych w najnowszej edycji ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych (ELA), które udostępniono w czwartek.

Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI PIB) uruchomił na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki (MEiN) siódmą edycję ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych (ELA). Nowe dane dostarczają informacji na temat rynku pracy w Polsce. Można na przykład sprawdzić ilu absolwentów łączyło pracę ze studiami, a także jaka ich liczba pracowała przed rozpoczęciem studiów.

Z opublikowanych danych wynika m.in., że najczęściej na studiach pracują pielęgniarki i studenci inżynierii bezpieczeństwa. W przypadku stacjonarnych studiów II stopnia – w grupie kierunków związanych z pielęgniarstwem – niemal trzy czwarte absolwentów miało doświadczenie pracy przed rozpoczęciem studiów i ponad trzy czwarte okres studiów łączyło z pracą.

"Opłaca się studiować! Cieszę się, że dane z najnowszej edycji systemu ELA potwierdzają to, co już od dawna mówimy. Studia to nie tylko szansa na rozwijanie własnych zainteresowań i pasji, ale także na kształtowanie kompetencji cenionych na rynku pracy" – powiedział cytowany w komunikacie szef MEiN Przemysław Czarnek.

Minister zachęcił wszystkich młodych ludzi, a szczególnie maturzystów, do zapoznania się z najnowszymi danymi z systemu ELA.

"To pomocna wskazówka w wyborze kierunku studiów. Dzięki danym z systemu ELA maturzyści dowiedzą się m.in., jak szybko znajdą pracę po ukończeniu określonego kierunku studiów oraz uzyskają informację, jaki procent absolwentów danej uczelni dostaje od razu umowę o pracę. To wiarygodne i rzetelne informacje" – zapewnił.

Z kolei dyrektor OPI PIB dr inż. Jarosław Protasiewicz przekazał, że popularność sytemu ELA z roku na rok rośnie. "Zauważyliśmy, że uczelnie bardzo często powołują się na nasze dane, chcąc zachęcić abiturientów do studiowania w danej placówce. Perspektywy wysokich zarobków po skończeniu danego kierunku to niewątpliwie czynnik, który wpływa na decyzje przyszłych studentów. Cieszę się, że możemy dzięki ELA ułatwić młodym ludziom wybór kierunku studiów" - dodał.

Protasiewicz poinformował również, że od jesieni zeszłego roku w ELA są dane dotyczące osób ze stopniem doktora.

"To nowa grupa, której losy akademickie nie były wcześniej analizowane przez nasz system. Dzięki tej funkcji możemy dokładniej badać ścieżki rozwoju akademickiego w Polsce" – zaznaczył szef OPI PIB.

OPI PIB zwraca uwagę, że w ostatnich latach maleje liczba absolwentów i osób rozpoczynających studia – kolejne roczniki są coraz mniej liczne. Wskazano, że coraz więcej osób rozpocznynających studia ma już za sobą doświadczenie pracy i coraz więcej studentów również łączy naukę z pracą, zdobywając doświadczenie zawodowe w trakcie studiów. Dzięki danym z systemu ELA udało się ustalić, że absolwenci studiów stacjonarnych mają mniej doświadczenia, niż absolwenci studiów niestacjonarnych. Podobnie, absolwenci studiów pierwszego stopnia mają mniej doświadczenia, niż absolwenci studiów drugiego stopnia.

Podano też, że inaczej kształtuje się sytuacja dla studentów studiów jednolitych magisterskich (w tym medycznych i prawniczych), wymagających intensywnej nauki, którą trudno pogodzić z pracą. W efekcie, na tych studiach łączenie nauki i aktywności zawodowej zdarza się relatywnie rzadziej, szczególnie na studiach stacjonarnych.

Ekspert OPI PIB dr hab. Mikołaj Jasiński, cytowany w komunikacie, zwrócił uwagę na to, że wśród absolwentów studiów stacjonarnych pierwszego stopnia najczęściej doświadczenie pracy przed studiami mieli absolwenci pielęgniarstwa oraz inżynierii bezpieczeństwa - zarówno dla studiów stacjonarnych, jak i niestacjonarnych.

"Wśród absolwentów kierunków pielęgniarskich może to być związane z podejmowaniem studiów pomostowych przez pielęgniarki nieposiadające jeszcze wymaganych kwalifikacji, jak również dużym zapotrzebowaniem na pielęgniarki na rynku pracy – większość osób pracujących w tym zawodzie jest po 40. roku życia. W przypadku inżynierii bezpieczeństwa może to się wiązać z decyzjami edukacyjnymi osób zatrudnionych w służbach mundurowych (te studia są częściej, niż inne, związane ze strażą pożarną)" – dodał ekspert.

W poprzedniej edycji ELA pokazywano bezpośrednie efekty pandemii COVID-19 wpływające na zatrudnienie absolwentów. Pierwsze miesiące po rozpoczęciu lockdownu były szczególnie trudne dla osób rozpoczynających swoją karierę zawodową po studiach. Aktualna edycja ELA umożliwiła sprawdzenie, czy w ciągu kolejnego roku – słabnących ograniczeń i kolejnych "tarcz" – udało się przełamać negatywne skutki pandemii.

"Dane z badania monitorowania losów absolwentów pokazują, że absolwenci z rocznika 2019, pomimo trudności w pierwszych miesiącach pandemii, obecnie mają niższe ryzyko bezrobocia, niż absolwenci z poprzednich lat w tym samym czasie po uzyskaniu dyplomu" - oceniła ekspertka OPI-PIB dr hab. Agnieszka Chłoń-Domińczak.

"Jeszcze rok temu mówiliśmy o tym, że wyniki +cofnęły+ rocznik pandemiczny o kilka lat, biorąc pod uwagę obserwowane wcześniej tendencje. Oznacza to, że potencjalne +straty+ na rynku pracy zostały odrobione" – zapewniła.

Dodała, że absolwenci z 2020 r. weszli na rynek pracy, osiągając rezultaty lepsze, niż w analogicznych okresach dla wszystkich poprzednich roczników. Potwierdza to - jej zdaniem - stosunkowo krótkotrwałe skutki pandemii COVID-19 dla wchodzenia absolwentów na rynek pracy.

System dostępny jest dla każdego pod adresem: www.ela.nauka.gov.pl. 

PAP - Nauka w Polsce,  Szymon Zdziebłowski

szz/ mir/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera