Naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza chcą sprawdzić, jaki wpływ na zachowania społeczne w czasie pandemii mają przekazy medialne. W badaniu może wziąć udział każdy, wypełniając anonimową ankietę.
"Od początków XX wieku media odgrywają szczególną rolę w komunikowaniu społecznym, jednakże w okresach społecznych zagrożeń i niepokojów ich znaczenie jest szczególne. Są bowiem nie tylko źródłem informacji o rzeczywistych i potencjalnych zagrożeniach, ale także kształtują +pseudośrodowisko+, irracjonalne i często egoistyczne wyobrażenia społeczne, które mają wpływ na indywidualne zachowania i decyzje" – podkreślili poznańscy naukowcy.
Wskazali również, że w 2020 roku podstawowym źródłem globalnego zagrożenia była pandemia spowodowana koronawirusem, a zagadnienia dotyczące nowych wariantów wirusa zdominowały ramówki zarówno mediów głównego nurtu, jak i tych o zasięgu lokalnym.
"Pomimo prowadzenia przez polski rząd oficjalnej polityki informacyjnej, w szczycie zachorowalności to właśnie media stanowiły dla obywateli główne -lub często jedyne- źródło informacji o liczbie zarażonych, zgonów oraz rozmaitych procedurach bezpieczeństwa wprowadzanych na terenie kraju" - zaznaczyli.
Badanie „Przekazy medialne w czasie pandemii COVID-19” dotyczy okresu pandemii w miesiącach marzec-maj 2020 roku i jest realizowane w ramach dofinansowania projektów w zakresie badań nad COVID-19. Zespołem poznańskich naukowców z Zakładu Komunikacji Społecznej Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM kieruje prof. Dorota Piontek.
"Głównym założeniem prowadzonego badania jest analiza przekazów medialnych w ogólnodostępnych polskich telewizyjnych programach informacyjnych oraz internetowych portalach informacyjnych w warunkach pandemii COVID-19 oraz weryfikacja ich wpływu na nastroje i zachowania społeczne" – tłumaczyli naukowcy.
Badania mają pozwolić na uzyskanie informacje o rodzajach emocji, jakie rodziły się pod wpływem przekazów medialnych emitowanych w czasie pandemii COVID-19 oraz sprawdzić, czy, a jeśli tak, to w jaki sposób te emocje wpłynęły na decyzje i zachowania odbiorców.
Naukowcy zakładają, że wyniki badań mogą stać się cennym źródłem informacji w zakresie relacji medialnych w sytuacjach kryzysowych. Mogą też służyć jako swoista rekomendacja, jak komunikować zagrożenie, aby nie powodować drastycznych i skrajnych zmian nastrojów i zachowań społeczeństwa, co może być szczególnie istotne, biorąc pod uwagę prognozy dotyczące pandemii.
W badaniu może wziąć udział każdy, wypełniając anonimową ankietę zamieszczoną na stronie: https://mediacovid.amu.edu.pl/.
Zwieńczeniem drugiego etapu badania będzie upowszechnienie jego wyników - wydanie publikacji prezentującej wnioski i efekty zrealizowanego projektu. Wyniki badań ukażą się w języku angielskim, w otwartym dostępie w wersji drukowanej oraz elektronicznej.
PAP - Nauka w Polsce, Anna Jowsa
ajw/ mhr/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.