Nakręcona Nauka: rusza cykl filmów dla przyszłych popularyzatorów nauki

Źródło: Fotolia
Źródło: Fotolia

Cykl 10 filmów, w których doświadczeni popularyzatorzy nauki udzielą rad dotyczących tworzenia video o tematyce naukowej przygotowuje Stowarzyszenie Rzecznicy Nauki. Akcja: Nakręcona Nauka skierowana jest do osób, które chcą zacząć tworzyć popularnonaukowe filmy w warunkach domowych.

Nakręcona Nauka to pierwszy tego rodzaju projekt w Polsce, a dzięki współfinansowaniu przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego materiały będą dostępne za darmo na portalu You Tube oraz powiązanych stronach internetowych - informują organizatorzy w materiałach prasowych.

Cykl obejmie najważniejsze zagadnienia dotyczące tego, jak przygotować plan zdjęciowy, ustawić światło, nagrać dźwięk, zmontować film, przygotować narrację swojego filmu, dopasować sposób mówienia do publiczności, zaprezentować się przed kamerą, napisać scenariusz a także co właściwie zrobić po opublikowaniu filmu.

Zagadnienia będą przedstawione w sposób przystępny dla osób podejmujących pierwsze kroki w nagrywaniu. Każdy odcinek Nakręconej Nauki będzie uzupełniony o ćwiczenia i praktyczne sposoby, dzięki którym odbiorcy będą mogli łatwo zacząć eksperymentować z tworzeniem własnych filmów popularnonaukowych. W domowych warunkach, bez nadmiernych inwestycji.

Kurs uzupełnia Naukowe Wyzwanie Video - akcja trwająca od 9 do 21 listopada skupiająca kursantów oraz popularyzatorów nauki na wspólnej, zamkniętej grupie w mediach społecznościowych. Jej członkowie będą mogli dzielić się swoimi doświadczeniami a także dostać wsparcie i informacje zwrotne od doświadczonych popularyzatorów nauki. Kurs i wsparcie mentorskie będą darmowe. Zainteresowani będą mogli aplikować przez stronę akcji Nakręcona Nauka już od 20 października do 8 listopada br.

"Podczas pandemii koronawirusa zapotrzebowanie na naukowe filmy video jeszcze wzrosło. Jako Stowarzyszenie realizujemy wiele projektów popularnonaukowych a większość z nich wymagało tworzenia nagrań z domu, bez dostępu do profesjonalnych studio nagrań. Okazuje się, że nawet w takich warunkach można stworzyć wartościowe i merytoryczne treści zyskując setki tysięcy wyświetleń. Bazując na swoich doświadczeniach chcemy teraz zachęcić innych pasjonatów nauki do tworzenia własnych filmów. W dobie wszędobylskich fake newsów głos nauki jest w Internecie na wagę złota” - mówi Magda Jagielska inicjatorka akcji, cytowana w prasowym komunikacie.

“Na nakręcenie filmów można wydać dowolną sumę pieniędzy, ale nie zawsze profesjonalny sprzęt skutkuje zauważalną różnicą w efekcie. Grunt to podjąć najlepszą decyzję mając dobre rozeznanie dostępnych opcji i zrozumieć swoje aktualne potrzeby" - mówi Marcin Zastawnik ze Stowarzyszenia Rzecznicy Nauki, jeden z mentorów, który jest również odpowiedzialny za realizację techniczną cyklu.

Spośród różnych dostępnych metod tworzenia treści popularno-naukowych to właśnie video cieszy się największą popularnością wśród odbiorców, a także w największym stopniu angażuje ich uwagę i ma udowodnioną wyższą skuteczność w wykorzystaniu ich w kursach edukacyjnych online. Jest to obecnie najpopularniejszy kanał komunikacji z odbiorcami, jednak wymagający od twórców wiedzy, umiejętności i doświadczenia, zarówno pod względem zawartości materiału, jego poprawności metodycznej, jak i środków technicznych koniecznych do jego zrealizowania.

Jednym z patronów medialnych cyklu jest serwis PAP - Nauka w Polsce.

PAP - Nauka w Polsce

ekr/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    We Wrocławiu powstanie Centrum Odkryć Medycznych

  • Fot: PAP/Stach Leszczyński

    Sebastian Szklarek: popularyzacja nauki jest ważna wobec ekspozycji na fake newsy

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera