Na wsparcie merytoryczne i pomoc w uzyskaniu finansowania będą mogli liczyć młodzi przedsiębiorcy - to efekt podpisanego w poniedziałek przez ARP, Uniwersytet Śląski i powiat cieszyński listu intencyjnego ws. utworzenia akceleratora gier wideo w Cieszynie.
Akcelerator to połączenie inkubatora przedsiębiorczości z funduszem zalążkowym. Cieszyński akcelerator będzie wspierał absolwentów kierunków związanych z tworzeniem gier w zakładaniu własnych firm. Młodzi przedsiębiorcy mogą liczyć też na pomoc w nawiązywaniu kontaktów biznesowych, prowadzeniu księgowości. Oprócz tego będzie można ubiegać się o finansowanie działań marketingowych, np. kosztów targów.
"To porozumienie trzech istotnych podmiotów: Uniwersytetu Śląskiego, samorządu, czyli powiatu cieszyńskiego i agencji rządowej - Agencji Rozwoju Przemysłu, które (...) wyciągają rękę do młodych, aktywnych, utalentowanych Polaków, mówiąc: jesteście nam potrzebni, jesteście potrzebni tu w Polsce; jest tu dla was miejsce, dla waszej aktywności, dla waszych talentów, dla waszych umiejętności, ciężkiej pracy. Chcemy was (...) zatrzymać w kraju" - podkreślił szef MSP Dawid Jackiewicz.
Jak mówił, wartość rynku gier wideo na świecie jest szacowana na ponad 100 mld dolarów. "W Polsce to prawie 2 mld zł. Jesteśmy przekonani, że w perspektywie najbliższych lat Polska - z 23. miejsca w Europie - stanie się bardzo poważnym graczem, miejscem działalności młodych (...) informatyków. Wejdziemy do pierwszej dziesiątki, a 2 mld zł przeistoczą się w 20 mld dolarów" - dodał minister skarbu.
Wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz zapewniła, że jej resort będzie wspierał budowę akceleratora w Cieszynie. "Kilka miesięcy temu rozpoczęliśmy rządowy program +Start in Poland+. W tej chwili doprecyzowujemy jego ramy, charakter i zasady finansowania. Akcelerator gier wideo, którego działalność inaugurujemy, jest jednym z dobrych przykładów tego, w jaki sposób program +Start in Poland+ chcemy realizować" - zaznaczyła.
"Chcemy, aby +zwinne+ małe sektory mogły się dobrze rozwijać, aby kreatywni, młodzi polscy twórcy nie szukali szybko po ukończeniu swoich studiów miejsca do rozwoju poza granicami Polski, ale aby mogli robić to tutaj" - podkreśliła wiceszefowa MR.
Dodała, że 5 proc. polskiego eksportu do Stanów Zjednoczonych stanowią gry komputerowe i wideo. Wyraziła nadzieję, że ten eksport będzie jeszcze większy, m.in. dzięki cieszyńskiemu projektowi.
"Uruchomienie akceleratora będzie dodatkowym impulsem rozwojowym dla branży. Chcemy, aby w Polsce powstawało jak najwięcej światowych hitów, na miarę słynnego +Wiedźmina" - mówił z kolei prezes ARP Marcin Chludziński.
Szef ARP podkreślał, że ważne jest to, by młodzi, utalentowani Polacy zostawali w naszym kraju i tu tworzyli, i zarabiali pieniądze. "Oczywiście przy założeniu, że w Polsce będzie ulokowane centrum zysków (...)" - zaznaczył.
Jak mówił, ARP chce wspierać rozwój mniejszych ośrodków miejskich. "Chcemy podkreślić, że świat nie kończy się na Warszawie" - wskazał.
Wiceprezes ARP Michał Szaniawski zwrócił uwagę, że akcelerator, jako forma pomocy w zakładaniu firm, nie jest jeszcze w Polsce popularny. "Cieszyński akcelerator to program pilotażowy. Pozwoli nam zdobyć cenne doświadczenie przy realizacji projektu ogólnopolskiego, którym ARP chce się zająć" - dodał.
Partnerem merytorycznym projektu jest zamiejscowy Wydział Artystyczny Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, który kształci studentów na kierunku: projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej. Infrastrukturę akceleratorowi ma zapewnić powiat cieszyński, a wsparcie finansowe - Agencja Rozwoju Przemysłu. (PAP)
dol/ gma/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.