Wybitny socjolog edukacji oświaty i młodzieży, pedagog prof. Zbigniew Kwieciński otrzymał we wtorek doktorat honoris causa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jak sam podkreśla, w swojej działalności stara się szukać dróg odnowy polskiej edukacji.
„Mamy do czynienia z niespójną, chaotyczną polityką państwa – z brakiem spójności między tym, co w oświacie robi państwo i co robią regiony. Oświata czy edukacja, rozumiana jako sprzyjanie rozwojowi, jest w Polsce mimo skoku cywilizacyjnego i ustrojowego w tyle za przemianami ustrojowymi, kulturowymi czy społecznymi” - mówił przed wtorkową uroczystością prof. Kwieciński.
Jak zaznaczył, stara się wchodzić w nurt odrabiania kulturalnego i kulturowego zapóźnienia Polski wobec Europy Zachodniej. Podkreślił, że Komitet Rozwoju Edukacji Narodowej Polskiej Akademii Nauk pod jego kierownictwem pracuje nad strategicznym rozwojem polskiej oświaty w wieloletniej perspektywie.
„Bardzo byśmy chcieli, by system wychodził jak najszybciej z popełnionych błędów, do których należy m.in. fatalna droga, którą poszły uniwersytety” - podkreślił naukowiec.
Wskazał, że chodzi m.in. o otwarcie pierwszych lat studiów – pod wpływem rynku – na szkolnictwo zawodowe, podczas gdy powinny je wypełniać podstawowe studia filozoficzno-humanistyczne, a dopiero później powinien następować wybór dyscypliny i specjalizacja.
Innym celem Komitetu - mówił prof. Kwieciński - jest przywracanie, zgodnie z konstytucją, szans edukacyjnych dzieciom i młodzieży z różnych środowisk, poprzez m.in. budowę silnego, „wyrównawczego” przedszkola już od drugiego roku życia.
„Mamy jakieś absurdalne kłótnie o wcześniejsze zapisy do szkoły, tymczasem dzieci powinny pójść pod opiekę fachowców pedagogicznych jak najwcześniej, aby indywidualnie przezwyciężać ograniczenia wynoszone z różnych rodzin” - podkreślił pedagog.
Rektor Uniwersytetu Śląskiego prof. Wiesław Banyś zaznaczył we wtorek, że prof. Zbigniew Kwieciński jest jednym „z najwybitniejszych pedagogów naszych czasów”. „Położył fundamenty pod interdyscyplinarne badanie pedagogiczne, w tym łączenie socjologii z pedagogiką, a więc rzecz absolutnie niezbędną w nowoczesnej pedagogice” - wskazał prof. Banyś.
Dodał, że w działalności prof. Kwiecińskiego szczególnie ceni niezwykle skuteczną pod względem osiąganych rezultatów metodę budowania zespołów badawczych. Zaznaczył, że jest to oczekiwane obecnie w polskiej nauce.
Dziekan Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego prof. Stanisław Juszczyk zaznaczył, że cały życiorys prof. Kwiecińskiego udowadnia, że można łamać pewne stereotypy, granice. „To pan profesor (Kwieciński – PAP) wyprowadził polską pedagogikę na międzynarodowe wody naukowe, (…) aktywizował też szereg ośrodków akademickich, które stały się najlepszymi” - dodał prof. Juszczyk.
Wymienił m.in. Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, a także Uniwersytet Warmińsko-Mazurski. Przypomniał też, że prof. Kwiecień jest twórcą szkoły naukowej; wypromował kilkudziesięciu doktorów, a jego uczniowie pracują w najlepszych ośrodkach naukowych w Polsce.
Prof. Zbigniew Kwieciński ma 72 lata, profesorem zwyczajnym został w 1988 r. Do najważniejszych badań, którymi przez lata kierował, należą badania metodą obserwacji uczestniczącej nad funkcjonowaniem szkoły wiejskiej w różnych regionach, liczne studia w zakresie socjopatologii edukacji czy studia nad awangardowymi nurtami pedagogiki współczesnej. (PAP)
mtb/ mki/ gma/ krf/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.