U ludzi ubogich, kiedy wspominają dawne sukcesy życiowe, iloraz inteligencji skacze o kilka punktów. Wzrasta też chęć wydobycia się z ubóstwa.
Wyniki badań dowodzą, że wyższe poczucie własnej wartości pomaga ubogim w znalezieniu rozwiązania ich aktualnego problemu. Podejmują wtedy bardziej trafne decyzje dotyczące znalezienia pomocy.
"To badanie dowodzi, że zaskakująco proste akty autoafirmacji wzmacniają funkcje poznawcze i skuteczność działania u ludzi w stanie ubóstwa" – opisuje współautor badań, prof. Jiaying Zhao z University of British Columbia w Kanadzie. Wyniki badań ukazały się na łamach pisma "Psychological Science".
Główne eksperymenty przeprowadzono w jadłodajni dla ubogich w New Jersey w USA na grupie prawie 150 uczestników. Zanim poddano ich testom, robiono z nimi wywiady, które nagrywano. Opowiadali w nich historie swojego życia.
Następnie w sposób losowy przypisywano wybranych uczestników do grupy "autoafirmującej się", która miała przywoływać osiągnięcia z własnego życia lub chwile, która napawały uczestników dumą. Ta grupa zdecydowanie lepiej wypadała w testach na inteligencję i rozwiązywanie problemów. Naukowcy mówią o skoku IQ w tej grupie na poziomie 10 punktów.
Wcześniej przeprowadzono podobne badania, z których wynikało, że autoafirmacje poprawiały wyniki w testach u dwóch innych marginalizowanych grup – studentów afroamerykańskich oraz kobiet studiujących matematykę.
W podsumowaniu najnowszych badań naukowcy spekulują, że autoafirmacja pomaga w złagodzeniu poczucia stygmatyzacji i zagrożenia, które zaburzają normalne myślenie i skutkują podejmowaniem złych decyzji życiowych. (PAP)
krx/ ula/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.