„Wszystko, czego potrzeba, to laptop i kamera” – powiedział Wolfgang Einhaeuser, koordynator projektu i wykładowca z Philipps University w Marburgu.
Podczas „rozmowy” z osobą sparaliżowaną specjalny program połączony z kamerą wyświetla na ekranie trudne zadanie matematyczne, np. mnożenie przez siebie liczb dwucyfrowych. Jeżeli odpowiedź na dane pytanie brzmi „tak”, sparaliżowany powinien spróbować je rozwiązać, jeżeli natomiast odpowiedź jest przeczące – po prostu zignorować zadanie. Kamera w tym czasie wykrywa, czy źrenice odpowiadającego powiększają się i na tej podstawie program podaje odpowiedź na pytanie.
„Najważniejsze nie jest poprawne rozwiązanie równania, tylko sama próba zrobienia tego” – powiedział Einhaeuser. Mimo to on i jego współpracownicy będą starać się znaleźć wyzwania intelektualne, które będą bardziej przystępne niż matematyka i nadal rozszerzą źrenice.
W trakcie testów i konfiguracji systemu, w których brało udział sześciu zdrowych ochotników, poprawne odczytanie odpowiedzi udało się w aż 99 proc. przypadków. Badanie skuteczności przeprowadzone na grupie siedmiu sparaliżowanych osób dało wyniki od 67 do 90 proc. skuteczności.
Co ciekawe, badaczom udało się w kilku przypadkach uzyskać w ten sposób odpowiedź od osób, które do tej pory uznawano za pacjentów w stanie wegetatywnym. Naukowcy mają nadzieję, że ta metoda dostarczy nowego sposobu określania poziomu przytomności u pacjentów.
System Einhaeusera jest tańszy i mniej inwazyjny niż dotychczas stosowane metody porozumiewania się z ludźmi sparaliżowanymi. Nie wymaga używania elektrod do monitorowania aktywności mózgu ani treningu. Można sobie również łatwo wyobrazić jego stosowanie w domu, bez nadzoru specjalistów. (PAP)
stm/ mrt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.