Od początku minionego roku akademickiego studentom tej uczelni służy nowoczesne Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej w Katowicach – Ligocie. Znajdują się tam m.in. fantomy noworodków, starszych dzieci i dorosłych, które mówią, kaszlą, wymiotują, a nawet rodzą.
Jak poinformowała w czwartek rzeczniczka uczelni Agata Kalafarska, budowa drugiego centrum pozwoliłaby Śląskiemu Uniwersytetowi Medycznemu jeszcze skuteczniej dostosować ofertę edukacyjną do wprowadzonej reformy kształcenia lekarzy i lekarzy - dentystów, likwidującej staż podyplomowy.
Władze uniwersytetu mają już gotowy projekt. W czterokondygnacyjnym budynku mają się znaleźć pomieszczenia symulacji medycznej, m.in. blok operacyjny, sala intensywnej terapii medycznej, sala porodowa, sala pediatryczna, czy ratownictwa medycznego z symulatorem ambulansu, salami szpitalnego oddziału ratunkowego i izby przyjęć.
Nowością w porównaniu do centrum w Katowicach mają być pomieszczenia ćwiczeń i symulacji stomatologicznej. Prawie całe drugie piętro budynku zajmą pracownie stomatologiczne i laboratoria - m.in. pracownia materiałoznawstwa, laboratoria gipsu, obróbki cieplnej, metalu, porcelany, pracownie protetyki, ortodoncji i dysfunkcji, chirurgii, radiologii, sala operacyjno – ambulatoryjna, pracownia stomatologii zachowawczej, endodoncji i stomatologii dziecięcej.
Sale symulacyjne wyposażone będą w system audio-wideo umożliwiający nagrywanie sesji symulacyjnych. System komputerowy połączy te nagrania z zapisem parametrów fizjologicznych symulatora oraz zapisem czynności wykonanych przez ćwiczących. Gotowy zapis dający pełen obraz sesji symulacyjnej będzie następnie odtwarzany i omawiany podczas zajęć. Obok pomieszczeń symulacyjnych w centrum znajdą się również multimedialne sale wykładowo-ćwiczeniowe i czytelnia multimedialna.
Jak poinformował rektor ŚUM prof. Przemysław Jałowiecki, wykorzystany ma zostać również teren wokół obiektu. Powstanie tam zewnętrzny poligon ratowniczy do ćwiczeń wraz z urządzeniami terenowymi.
„Dzięki temu zwiększy się możliwość współpracy uczelni ze służbami ratunkowymi - policją, strażą pożarną, ratownictwem medycznym. Wspólne ćwiczenia pozwolą na lepsze wyszkolenie i efektywniejszą współpracę służb systemu zarządzania kryzysowego, a co za tym idzie ich lepsze przygotowanie do działań w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej” – zaznaczył.
Koszt budowy i wyposażenia Centrum wyceniono na ok. 43 mln zł. Władze uczelni liczą jednak na to, że uda się pozyskać finansowanie, bo - jak podkreślają - potrzebę budowy krajowej sieci centrów symulacji medycznej dostrzegło także Ministerstwo Zdrowia.
„W ramach środków na inwestycje budowlane na 2012 r. ministerstwo przeznaczyło dla uczelni medycznych 3 mln zł na dofinansowanie prac projektowych przy tworzeniu sieci takich centrów. Skorzystaliśmy z tej możliwości i dzięki temu mamy już gotowy projekt, który pozwoli uczelni starać się o środki na realizację tej inwestycji” – powiedziała dyrektor ds. inwestycji i eksploatacji w Śląskim Uniwersytecie Medycznym Izabella Krzak.
„Dla uczelni to ogromna kwota, ale przykład Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej w Katowicach pokazuje, że pozyskanie środków na takie przedsięwzięcie jest całkiem realne. Tamten projekt udało się zrealizować w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Liczymy, że także w nowej perspektywie finansowej UE znajdą się środki na budowę podobnych obiektów” – dodał rektor Jałowiecki.
PAP - Nauka w Polsce
lun/ ula/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.