Pojawiły się kolejne dowody na to, że dwujęzyczność sprzyja lepszemu rozwojowi funkcji poznawczych. Wczesny bilingwizm pozytywnie wpływa na pamięć roboczą, przechowującą i przetwarzającą informacje przez krótki okres - uważają badacze z Uniwersytetu w Granadzie.
O najnowszych doniesieniach poinformowano w artykule opublikowanym w "Journal of Experimental Child Psychology".
Pamięć robocza odgrywa istotną rolę w szeregu procesów, takich jak m.in. czytanie czy liczenie w pamięci. Choć kształtuje się ona w pierwszych latach życia, można ją trenować. Hiszpańsko-kanadyjski zespół naukowców prowadził badania wśród dzieci w wieku od 5 do 7 lat (wtedy pamięć robocza rozwija się najintensywniej). W grupie dwujęzycznej w większości przypadków znalazły się dzieci, których rodzice mówili różnymi językami.
"Wyniki naszych badań sugerują, że bilingwizm nie tylko poprawia pamięć roboczą, ale także wpływa na całościowy rozwój funkcji wykonawczych, zwłaszcza w zakresie poprawy ich interakcji" - mówi Julia Morales Castillo z Uniwersytetu w Granadzie.
O zaletach bilingwizmu naukowcy informowali już wielokrotnie. Wcześniejsze analizy wykazały m.in., że dwujęzyczne dzieci lepiej radzą sobie z planowaniem i kontrolą poznawczą (np. wykonywaniem zadań polegających na ignorowaniu zbędnych informacji).(PAP)
koc/ mrt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.