MEAKULTURA: muzyka, edukacja, artyści

Fot. MEAKULTURA
Fot. MEAKULTURA

Rzetelna wiedza o muzyce jest potrzebna! - uważają twórcy czasopisma MEAKULTURA, które poświęcone jest jednocześnie historii muzyki, analizie współczesnego życia muzycznego, wymianie myśli, edukacji i krytyce...

Zespół redakcyjny czasopisma MEAKULTURA jest finalistą w kategorii Media w XIII edycji konkursu Popularyzator Nauki, organizowanego przez serwis Nauka w Polsce oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Czasopismo powstało w 2012 roku, jako jeden z projektów Fundacji MEAKULTURA. Można tu przeczytać teksty dotyczące szeroko pojętej kultury muzycznej. Z szacunków Fundacji wynika, że czasopismo MEAKULTURA czyta miesięcznie ponad 10 tysięcy osób – tak laików, jak i profesjonalistów.

„Od kilku lat z sukcesem dostarczamy niezależnych opinii, rzeczowych oraz pisanych przystępnym językiem tekstów, które są źródłem wiedzy dla amatorów, jak również wymagających czytelników, zajmujących się muzyką na co dzień. W nasze działania zaangażowani są ludzie z bardzo wielu środowisk m.in. studenci, naukowcy, dziennikarze, menedżerowie – łączy nas pasja i wiara w to, że rzetelna wiedza o muzyce jest potrzebna” - mówi redaktor naczelna pisma, dr Marlena Wieczorek z Fundacji MEAKULTURA.

Jak podkreśla rozmówczyni PAP, redakcja działa na skalę ogólnopolską i ponad jakimikolwiek podziałami. Obok muzykologów z Poznania, swoje artykuły publikują studenci i absolwenci kierunków muzycznych i humanistycznych m.in. z Warszawy, Krakowa, Katowic, Lublina czy Gdańska. Czytelnicy mogą zapoznać się z popularnonaukowymi opisami prac doktorskich albo sięgnąć po lekki felieton rekomendujący słuchanie jazzu.

Pismo zostało założone z prywatnej inicjatywy dr muzykologii Marleny Wieczorek. W pracy redakcyjnej pomagała jej od początku dr Ewa Schreiber z Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Utworzyły one fundację, która z definicji ma być opiniotwórcza, niezależna i nie wyróżniać żadnego ze środowisk artystycznych i naukowych. Obecnie fundacja ma status organizacji pożytku publicznego.

„Mówiono nam, że +to się nie może udać+, bo nie skupiamy się na konkretnych grupach odbiorców, na przykład tylko na miłośnikach opery. Wieszczono upadek pisma. A jednak, mimo że działamy głównie na zasadach wolontariatu, wydaliśmy już dwa tysiące tekstów. Do działań w piśmie szukamy ludzi, którzy rokują i są utalentowani. Szkolimy do pracy redakcyjnej studentów z różnych kierunków a oni, kiedy już +idą w świat+ i zostają redaktorami, podkreślają, że zaczynali u nas i to my daliśmy im szansę” - mówi dr Wieczorek.

Dodaje, że sama interesuje się wieloma gatunkami muzycznymi. „Obejrzę talent show, napiszę doktorat o Romanie Maciejewskim, pójdę na koncert jazzowy...” - wylicza. Szeroki kontekst pisma sprawdził się. Od początku roku 2017 ukazują się wyłącznie numery tematyczne – dziennikarze, naukowcy, artyści i krytycy w jednym miesiącu piszą o muzyce popularnej, w kolejnym o muzyce Japonii, następnie o klawesynie w muzyce XX wieku, aż w końcu o finansowaniu kultury.

Stowarzyszenie Autorów ZAIKS kilkakrotnie przeznaczyło na działanie MEAKULTURA.pl stypendia w ramach swojego Funduszu Popierania Twórczości. Fundacja współpracowała też z Instytutem Muzyki i Tańca, Polskim Wydawnictwem Muzycznym, Narodowym Centrum Kultury czy Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina.

"MEAKULTURA jest przedsięwzięciem bez precedensu. Jeszcze nikt w Polsce nie stworzył jednolitej, spójnej platformy, która jednocześnie poświęcona byłaby historii muzyki, analizie współczesnego życia muzycznego, wymianie myśli, edukacji, krytyce… Wymianie myśli, która jest utrzymana w dodatku na bardzo wysokim poziomie merytorycznym, ale z pamięcią o kontekście popularyzatorskim” - powiedział o czasopiśmie dr hab. Krzysztof Moraczewski z Zakładu Badań nad Kulturą Artystyczną Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Badacz w ramach wolontariatu zamieszcza wykłady o muzyce na kanale YouTube pisma. W MEAKULTURZE można znaleźć także videowykłady znanych filozofów muzyki - dr hab. Anny Chęćki z Gdańska czy dr hab. Krzysztofa Guczalskiego z Krakowa. Wykłady dają także kompozytorzy: Krzysztof Meyer, Jagoda Szmytka, Sławomir Wojciechowski.

Fundacja raz w roku organizuje Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA i przyznaje nagrody. Jury przewodniczy dr Daniel Cichy - dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, a wśród oceniających jest m.in. Piotr Metz, kierownik redakcji radiowej „Trójki”. Teksty na konkurs zgłaszane są anonimowo, nikt z jurorów nie zna nazwiska autora ocenianej publikacji. Z blisko dwustu tekstów, jakie są kwalifikowane do konkursu po selekcji we wszystkich kategoriach, członkowie i współpracownicy redakcji MEAKULTURY przez ostatnie trzy lata otrzymywali nagrody w kategorii „Debiuty”.

„MEAKULTURA jest czymś znacznie więcej, niż pismo. Wokół działalności redakcyjnej są studia podyplomowe, konkurs krytyki muzycznej, kampania społeczna Save the music. Wykładowcy z różnych uniwersytetów w Polsce rekomendują studentom organizowane przez nas staże (także w ramach projektu Narodowego Centrum Kultury) i staże dziennikarskie prowadzone na różnych uniwersytetach w ramach praktyk. Mamy wiele patronatów medialnych, m.in. nad festiwalami, przy których prowadzimy panele dyskusyjne czy warsztaty. Potem efekty prac uczestników warsztatów są publikowane w naszym czasopiśmie" - podsumowuje redaktor naczelna.

Od 5 lat zespół MEAKULTURA uczestniczył w licznych przedsięwzięciach popularyzatorskich. Był wśród nich wspomniany Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA (trzy edycje) panele dyskusyjne "Jak mówić i pisać o muzyce popularnej?" oraz „Pamięć w muzyce”. Przeprowadzono warsztaty krytyki muzycznej przy Festiwalu „Nostalgia”, Festiwalu Muzyki Kameralnej "Muzyczne przestrzenie", „Poznańskiej Wiośnie Muzycznej”, Blue Note Poznań Competition czy Festiwalu „Chopin i jego Europa”. Fundacja patronowała zjazdom studentów, konferencjom i spotkaniom z kompozytorami.

Dr Wieczorek jako redaktor meakultura.pl jest jurorem w Paszportach Polityki i autorką studiów podyplomowych „Muzyka w mediach” w ramach współpracy Fundacji z Collegium Civitas.

PAP – Nauka w Polsce

kol/ ekr/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • 23.05.2016. Prof. Tomasz Dietl. PAP/Marcin Obara

    Prof. Tomasz Dietl nowym przewodniczącym Rady NCN

  • 19.12.2024. Dziekan Wydziału Medycznego Politechniki Bydgoskiej prof. Małgorzata Tafil-Klawe (L), odbierający tytuł doktora honoris causa, prof. Marek Harat (C) oraz rektor Politechniki Bydgoskiej prof. Marek Adamski (P) podczas jubileuszowego, 500. posiedzenia Senatu Politechniki Bydgoskiej w siedzibie uczelni. PAP/Tytus Żmijewski

    Neurochirurg prof. Marek Harat doktorem h.c. Politechniki Bydgoskiej

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera