
Klocki Lego rozwijają zdolności matematyczne i orientację przestrzenną, co potwierdził eksperyment z udziałem uczniów w wieku 6 i 7 lat. Naukowcy namawiają do wykorzystywania tej zabawki w szkołach.
Prosta zabawa z wykorzystaniem popularnych klocków Lego może poprawić zdolności matematyczne i przestrzenne u dzieci – zauważyli naukowcy z brytyjskiego University of Surrey.
Badacze przetestowali włączenie zajęć z wykorzystaniem Lego do codziennego programu nauczania. Zauważyli wymierną poprawę kluczowych umiejętności wśród uczestniczących w eksperymencie uczniów w wieku od 6 do 7 lat.
Badanie, w którym wzięło udział 409 dzieci ze szkół wykazało, że sześciotygodniowy program "Spatial Cognition to Enhance mathematical learning" (SPACE) – oparty na prowadzonych przez nauczycieli zabawach z Lego – przyniósł wyraźną poprawę umiejętności rotacji mentalnej, czyli zdolności do wyobrażania sobie i manipulowania obiektami w myślach, oraz wyników z matematyki.
"Od pewnego czasu wiadomo, że rozumowanie przestrzenne i matematyka są ze sobą ściśle powiązane, jednak większość treningów umiejętności przestrzennych była przeprowadzana w warunkach laboratoryjnych. Nasze badanie pokazuje, że trening przestrzenny, prowadzony przez nauczycieli w klasie, jest skuteczny i przynosi pozytywne rezultaty dla uczniów" – wyniki komentuje prof. Emily Farran, autorka eksperymentu opisanego na łamach pisma "Mind Brain and Education" (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/mbe.70006).
Program SPACE obejmował szkolenie nauczycieli na temat znaczenia rozumowania przestrzennego oraz – za pomocą broszury z instrukcjami wizualnymi – prowadzenia uczniów przez uporządkowane ćwiczenia z budowania z klocków Lego. Nauczycieli zachęcano do pobudzania uczniów do myślenia przestrzennego na przykład poprzez wyobrażanie sobie i mentalne manipulowanie klockami.
"Zajęcie się problemem niskich osiągnięć i zmniejszenie różnic wynikających z nierówności w nauczaniu matematyki to wciąż aktualne wyzwanie dla nauczycieli i osób decyzyjnych. Wyniki tego badania były jednoznaczne – dzieci, które uczestniczyły w programie SPACE, wykazały znaczącą poprawę umiejętności przestrzennych i matematycznych w porównaniu z tymi, które otrzymywały standardowe nauczanie. Sugeruje to, że proste, praktyczne działania rozwijające wyobraźnię przestrzenną mogą mieć silny wpływ na proces uczenia się i stanowią ważną drogę do poprawy wyników oraz zwiększenia satysfakcji dzieci z nauki matematyki" – podkreśla współautorka badania, prof. Camilla Gilmore.
Badacze zwracają uwagę, że interwencje rozwijające umiejętności przestrzenne, takie jak program SPACE, wspierają również angażowanie dzieci z różnych środowisk, co szczególnie dotyczy młodych osób z trudniejszymi warunkami życiowymi oraz ze specjalnymi potrzebami.
Co więcej, dzieci z mniej uprzywilejowanych środowisk często osiągają większe postępy w kompetencjach matematycznych, niż ich rówieśnicy - co sugeruje, że umiejętność myślenia przestrzennego może przyczynić się do zmniejszania różnic w osiągnięciach edukacyjnych.
Badania finansowała fundacja Education Endowment (organizacja charytatywna, działająca na rzecz podniesienia poziomu wykształcenia najuboższych uczniów w angielskich szkołach), częściowo współfinansowała je Rada ds. Badań Ekonomicznych i Społecznych (UKRI Economic and Social Research Council) - pozaresortowa instytucja publiczna finansowana przez rząd Wielkiej Brytanii.
Marek Matacz
mat/ zan/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.