Cztery medale studentów Politechniki Warszawskiej w zawodach SAE Aero Design

Studenci z Koła Naukowego SAE AeroDesign na zawodach w Stanach Zjednoczonych. Źródło: Politechnika Warszawska
Studenci z Koła Naukowego SAE AeroDesign na zawodach w Stanach Zjednoczonych. Źródło: Politechnika Warszawska

Cztery medale, w tym dwa złote, zdobyli studenci Politechniki Warszawskiej na międzynarodowych zawodach SAE Aero Design 2025 w Stanach Zjednoczonych - poinformowała Politechnika Warszawska.

SAE Aero Design to międzynarodowy konkurs organizowany przez SAE International, który co roku gromadzi najlepsze zespoły studenckie z całego świata. Zadaniem do wykonania na zawodach jest zaprojektowanie, zbudowanie i przetestowanie zdalnie sterowanego samolotu zdolnego do przeprowadzenia określonej misji. Zawody odbywają się w trzech klasach: Regular, Advanced i Micro.

Zespół z Koła Naukowego SAE AeroDesign, działającego przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa PW, wystartował w dwóch klasach: Advanced i Micro.

W klasie Advanced studenci PW zajęli 1. miejsce w klasyfikacji generalnej i 1. miejsce za wykonanie misji. Zadaniem uczestników było tu skonstruowanie samolotu zdolnego do przetransportowania ładunku do wyznaczonej strefy i jego autonomicznego odbioru, przy możliwie najniższej masie własnej konstrukcji. Zespół PW opracował jedyny w zawodach w pełni autonomiczny system transportu ładunku, z jednostkami zdolnymi do samodzielnego poruszania się i dokowania do samolotu - podkreśliła uczelnia.

W klasie Micro, koncentrującej się na lekkich, składanych konstrukcjach studenci PW wywalczyli 3. miejsce w klasyfikacji generalnej i 2. miejsce za wykonanie misji. Tu zadaniem było przewiezienie jak największej ilości ładunku (wody) przy ograniczonej rozpiętości skrzydeł i minimalnej masie samolotu, a także uzyskanie jak najkrótszego rozbiegu przy starcie.

Zespół zdecydował się na nietypowy w tej klasie układ dwupłata, który pozwolił uzyskać rekordowo krótki rozbieg – zaledwie 10 stóp – przy jednoczesnym przewiezieniu niemal 2 kg wody. Dodatkowo jako jedyny zespół zastosował technologię termoformowania do produkcji zbiorników, co zapewniło wysoką trwałość przy niskiej masie całkowitej.

“Budowa takiego samolotu to ogromne wyzwanie, które wymaga połączenia bardzo wielu kompetencji: technicznych, manualnych, językowych, a przede wszystkim umiejętności pracy zespołowej. To doświadczenie świetnie uzupełnia program studiów i realnie podnosi praktyczną jakość kształcenia. Uczymy się tu więcej niż w niejednej sali wykładowej” – powiedział cytowany przez PW Barnaba Dąbrowa, prezes koła SAE AeroDesign.

Zawody odbyły się na początku maja.(PAP)

Nauka w Polsce

ekr/ bar/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera