Studenci Politechniki Wrocławskiej wystartują w zawodach lotniczych w USA

Źródło: PAP/Maciej Kulczyński
Źródło: PAP/Maciej Kulczyński

Dwa samoloty skonstruowane przez studentów Politechniki Wrocławskiej wystartują w dorocznych międzynarodowych zawodach lotniczych SAE Aero Design West w USA. Zawody odbędą się w dniach 6 - 8 kwietnia w Kalifornii.

Studenci z zespołu JetStream Akademickiego Klubu Lotniczego Politechniki Wrocławskiej w organizowanych co roku zawodach SAE Aero Design wezmą udział już po raz dziesiąty. Głównym zadaniem modeli startujących w konkursie jest podniesienie jak najcięższego ładunku w stosunku do swojej masy. Oceniane są również rozwiązania techniczne zastosowane przy konstrukcji samolotów.

W tym roku zespół przygotował dwa modele samolotów, które będą rywalizować w kategoriach Micro i Advanced. "Red Bomber” - model, który wystartuje w klasie Micro waży ponad 400 g i może podnieść ciężar do 1,3 kg. Koordynator projektu Michał Wojnar zaznaczył podczas prezentacji modeli, że w rywalizacji w klasie Micro samolot musi zmieścić się do pojemnika o ściśle określonych rozmiarach. Przy ocenie, brany jest także pod uwagę czas, w jakim samolot można przygotować do lotu oraz stosunek podniesionego ładunku do masy własnej samolotu.

Drugim z modeli zgłoszonym do zwodów jest "Dragonfly". Wystartuje on w klasie Advanced. Samolot ma rozpiętość skrzydeł 4 m i waży 7,5 kg. Na zawodach będzie musiał unieść ładunek o masie 15 kg, a następnie zrzucić go do wyznaczonego celu. „Klasa Advanced polega na zbudowaniu samolotu, który będzie w stanie udźwignąć jak największy ładunek oraz zrzucić go do celu z wysokości ok. 30 m, ta klasa nie posiada żadnych ograniczeń co do wymiarów" – mówił Wojnar.

Prezes Akademickiego Klubu Lotniczego Michał Junik powiedział, że prace nad projektem trwały 11 miesięcy, a od dwóch miesięcy odbywają się testy konstrukcji. W projekt zaangażowanych było 25 osób. „Samoloty, z którymi będziemy reprezentować Polskę i politechnikę są największe i najbardziej zaawansowane technologicznie. Spędziliśmy masę pracy nad ich doskonaleniem oraz testami. Konstrukcja jest całkowicie naszego projektu ” - mówił.

Junik dodał, że samoloty wykonane są z kompozytów, włókna węglowego, a część elementów została wydrukowana w technologii 3D.

Projekt studentów finansują Politechnika Wrocławska, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz prywatne firmy.

W 2016 r. zespół Politechniki Wrocławskiej zajął drugie miejsce w kategorii Advanced, a w 2014 r. studenci wygrali w klasie micro i był to ich największy sukces w zawodach do tej pory.

SAE Aero Design to konkurs, który współorganizuje amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin oraz amerykańska agencja kosmiczna NASA. Te prestiżowe zawody, w których biorą udział studenci z całego świata, rozgrywane są od 1995 r. Zadaniem młodych inżynierów jest zaprojektowanie, skonstruowanie, zbudowanie i oblatanie zdalnie sterowanego modelu samolotu udźwigowego.

Studenci będą rywalizowali w dniach 6-8 kwietnia na lotnisku Van Nuys w Kalifornii, a o zwycięstwo powalczy ponad 50 zespołów, m.in. z USA, Kanady, Brazylii, Niemiec i Hiszpanii.

PAP - Nauka w Polsce, Agata Tomczyńska

ato/ ekr/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera