W 2024 r. 5,9 proc. przedsiębiorstw deklarowało wykorzystanie technologii AI - podał GUS.
Według GUS, w 2024 r. 94,1 proc. przedsiębiorstw nie korzystało ze sztucznej inteligencji, natomiast odsetek przedsiębiorstw niewykorzystujących tego typu rozwiązań, ale rozważających ich wykorzystanie wyniósł 3,2 proc.
Spośród powodów, dla których przedsiębiorstwa nie korzystają z technologii AI na pierwszym miejscu wymienia się brak zasobów ludzkich i wiedzy o wykorzystaniu AI (1,9 proc.), następnie – zbyt wysokie koszty wdrożenia technologii AI (1,7 proc.), najrzadziej wymienianym powodem są wątpliwości etyczne (0,9 proc.).
GUS podaje, że największy udział podmiotów korzystających z narzędzi AI odnotowano wśród podmiotów dużych (33,0 proc.) oraz w sekcji informacja i komunikacja (32,6 proc.), natomiast najmniejszy – wśród podmiotów małych (4,0 proc.) i w sekcji budownictwo (2,0 proc.).
Z badania GUS wynika, że biorąc pod uwagę rodzaje wykorzystywanych technologii AI, do najczęściej stosowanych należały technologie automatyzujące procesy i wspomagające podejmowanie decyzji (2,6 proc.). Najchętniej korzystały z nich przedsiębiorstwa z sekcji informacja i komunikacja (13,4 proc.).
Najmniejszym zainteresowaniem cieszyły się technologie umożliwiające fizyczne poruszanie się maszyn lub pojazdów (0,5 proc.). Ten rodzaj technologii AI stosowały przede wszystkim przedsiębiorstwa zajmujące się naprawą i konserwacją komputerów i sprzętu komunikacyjnego (4,9 proc.).
Według GUS, technologie oparte na sztucznej inteligencji najczęściej wykorzystywano w procesach związanych z marketingiem i sprzedażą (2,4 proc.), najrzadziej – w dziedzinie logistyki (0,6 proc.). Wśród podmiotów dużych największym zainteresowaniem cieszyło się zastosowanie AI w procesach związanych z bezpieczeństwem ICT (17,4 proc.). W przypadku większości badanych celów wykorzystania AI najwyższe wskaźniki odnotowano w sekcji informacja i komunikacja.
Z badania GUS wynika, że najczęściej spotykanym sposobem nabycia technologii sztucznej inteligencji przez przedsiębiorstwa był zakup komercyjnego rozwiązania, gotowego do użycia (3,8 proc.). Najmniej podmiotów korzystało z technologii AI opracowanych przez podmioty zewnętrzne (1,7 proc.).
Przedsiębiorstwa prowadzące działalność związaną z informacją i komunikacją charakteryzowały się największymi wartościami wskaźników w każdej z badanych kategorii sposobów nabycia technologii AI. Podmioty te najczęściej wchodziły w ich posiadanie poprzez zakup technologii komercyjnych, gotowych do użycia (19,7 proc.). (PAP Biznes)
map/ asa/ pad/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.