Nad autonomicznym systemem sterowania tramwajem pracują eksperci z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego, we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Poznaniu. Testy systemu mają ruszyć w przyszłym roku.
W pierwszej kolejności jakość opracowanych rozwiązań będzie weryfikowana w zajezdni tramwajowej na poznańskim Franowie. Jeśli testy zakończą się pomyślnie, autonomiczny tramwaj ma szanse wyjechać na ulice Poznania.
„Projekt zakłada opracowanie systemu, który będzie można zainstalować w niemal każdym pojeździe. Naszym celem jest stworzenie możliwie uniwersalnego narzędzia, tak by przewoźnicy mogli je zastosować w eksploatowanym taborze” – powiedział w poniedziałek dyrektor Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego dr inż. Rafał Cichy.
Zapewnił, że tramwaj wyjedzie na tory dopiero wtedy, gdy wszyscy będą mieli pewność, że jest bezpieczny, a jego działanie podlega pełnej kontroli. Kluczowe jest zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom i otoczeniu.
Autonomiczny pojazd miałby sam rozpoznawać sygnalizację przeznaczoną dla tramwajów, utrzymywać określoną prędkość, zatrzymywać się w wyznaczonych miejscach oraz zachować się prawidłowo we wszystkich sytuacjach, szczególnie tych niebezpiecznych - czyli wtargnięcia pieszego lub wjazdu samochodu na czerwonym świetle.
„Poznań po raz kolejny udowadnia, że nowoczesny transport publiczny jest priorytetem. Jako miasto patrzące w przyszłość robimy krok w kierunku rozwoju autonomicznego transportu szynowego. Jestem przekonany, że wymiana wiedzy, doświadczeń i zasobów prowadzić będzie do stworzenia rozwiązań, które docelowo będą służyć mieszkańcom” – powiedział w poniedziałek zastępca prezydenta Poznania Mariusz Wiśniewski.
Uczestnicy projektu przekazali w poniedziałek, że kluczowym zadaniem będzie opracowanie i wprowadzenie narzędzi służących do wykrywania zagrożeń, jakie napotyka pojazd podczas przejazdów. W tym celu wykorzystane zostaną rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję.
„Prace skupią się na analizie scenariuszy działania pojazdu w różnych warunkach, w tym ekstremalnych. Badacze z Łukasiewicz – PIT opracują algorytmy sterowania oraz dobiorą odpowiednie komponenty elektroniczne” – podał Instytut.
Planowane są również testy symulujące wykrywanie przeszkód i awarii czujników oraz rozwój systemu wspomagania motorniczego, który wizualizuje naruszenia stref bezpieczeństwa. Przeprowadzone zostaną jazdy testowe z zainstalowanymi czujnikami, a zebrane dane posłużą do kolejnych etapów projektu.
Naukowcy i pracownicy MPK Poznań wskazują, że baza na Franowie, z torowiskiem o długości niemal 14 km i infrastrukturą przypominającą małe miasteczko – z przejazdami oraz przejściami dla pieszych przez torowisko, z sygnalizacją świetlną – jest dobrym miejscem na przeprowadzanie pierwszych testów.
Łukasiewicz – PIT przypomniał, że automatycznie sterowane pojazdy szynowe kursują w wielu miastach, obsługując głównie linie metra i prowadzące do portów lotniczych. Pierwszy na świecie autonomiczny tramwaj testowany był w rzeczywistym ruchu drogowym w Poczdamie w 2018 roku. Stanowi on również część projektu badawczego, którego celem jest stworzenie autonomicznej zajezdni tramwajowej w tym mieście.
Projekt „Transport autonomiczny” jest realizowany przez konsorcjum pięciu instytutów Sieci Badawczej Łukasiewicz (Łukasiewicz – PIMOT, Łukasiewicz – PIAP, Łukasiewicz – ILOT, Łukasiewicz – IEL, Łukasiewicz – PIT) i jest finansowany ze środków Centrum Łukasiewicz w ramach dotacji celowej. (PAP)
rpo/ pad/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.