Uczelnie i instytucje

Śląski Uniwersytet Medyczny o wykorzystaniu AI w nauce

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Naukowiec korzystający ze sztucznej inteligencji powinien zaznaczyć to w swojej pracy i określić procentowy udział takiej pomocy. Odpowiedzialność za dopilnowanie, czy narzędzia AI nie konfabulują, spoczywa także na promotorze - wynika z uchwały podjętej na Śląskim Uniwersytecie Medycznym.

Studenci z kolei nie mogą korzystać z pomocy systemów informatycznych do generowania odpowiedzi na egzaminach - zdecydowano.

Oparte na sztucznej inteligencji generatory tekstu, obrazu, dźwięku i wideo można wykorzystywać w badaniach i publikacjach oraz w dydaktyce, ale pod pewnymi warunkami. Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach wydał w tej sprawie rekomendacje dla swoich wykładowców, studentów i doktorantów.

Rada Dziedziny Naukowej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach w uchwale zawierającej rekomendacje przyznała, że obecnie nieuzasadnione i praktycznie niemożliwe jest zabranianie korzystania z pomocy takich systemów w celu przygotowania zarówno projektu badawczego, jak i publikacji naukowych.

Zaznaczyła jednak, że systemy informatyczne mogą przedstawić informacje całkowicie błędne lub co najmniej nieadekwatne. Dlatego studentom i badaczom zalecono rzetelne sprawdzenie, czy informacje przedstawione przez systemy informatyczne wykorzystujące mechanizmy sztucznej inteligencji - ChatGPT 3,5; 4,0 i nowsze (Open AI, Microsoft), LaMDA (Google), a także inne, które pojawią się w przyszłości - są zgodne z aktualnym stanem wiedzy.

"Należy pamiętać, że obecnie wskazane systemy nie są w stanie ocenić, które informacje są prawdziwe, a które fałszywe, ani wybrać najlepszej i najbardziej właściwej metody badawczej do przygotowywanego projektu lub opracowania naukowego" - podkreślono w dokumencie.

Badacze powinni również sprawdzać, czy materiały źródłowe, z których korzystano w systemie informatycznym do przygotowania projektu lub artykułu naukowego, są z nim tematycznie związane. Zalecono też ostrożność przed popełnieniem plagiatu i wykorzystanie programów antyplagiatowych.

Naukowcy zrzeszeni w Radzie stwierdzili, że pomoc sztucznej inteligencji powinna ograniczać się do tworzenia struktury pracy, generowania treści, przeszukiwania piśmiennictwa, edycji i korekty tekstu, w tym korekty języka obcego. Autor artykułu powinien podać informację o korzystaniu z takiej pomocy na początku opracowanego dokumentu (projektu lub opracowania naukowego) i określić procentowo stopień wykorzystania sztucznej inteligencji.

Odpowiedzialność za sposób korzystania z systemów informatycznych wykorzystujących sztuczną inteligencję w przygotowaniu prac dyplomowych (licencjackich, magisterskich, doktorskich) spoczywa również na promotorze pracy. Narzędzia AI można karmić informacjami wyłącznie w zgodzie z zasadami przetwarzania i ochrony danych osobowych. Korzystanie z pomocy sztucznej inteligencji powinno być zawsze oparte na uczciwości, rzetelności i transparentności.

Nauczyciele akademiccy powinni stosować te same rekomendacje m.in. przy tworzeniu skryptów czy prezentacji multimedialnych. Tak przygotowane materiały dydaktyczne powinny być systematycznie i często aktualizowane, ze względu na bardzo szybki rozwój wiedzy, a także postęp w usprawnianiu narzędzi sztucznej inteligencji.

Studenci mają jedno zasadnicze ograniczenie. Nie wolno korzystać z pomocy systemów informatycznych do generowania odpowiedzi zarówno podczas egzaminów testowych, jak i prowadzonych przed komisją egzaminacyjną.

Nauka w Polsce

kol/ bar/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Raport: w akademikach w Polsce brakuje 400 tys. miejsc noclegowych

  • 10.04.2025. Ćwiczenia reagowania kryzysowego Kryzys 25 w Centrum Symulacji Medycznej, Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, 10 bm. Wydarzenie jest organizowane przez Akademię Wojsk Lądowych. Scenariusz zakładał akcję ratunkową, po pożarze. Celem ćwiczeń jest koordynacja służb, rozwinięcie zdolności organizacyjnej, analiza sprawności działania, praktyczne nauczanie studentów ratownictwa medycznego i wydziału lekarskiego poprzez symulowane działania ratunkowe. PAP/Maciej Kulczyński

    Wrocław/ Studenci AWL z innymi służbami ćwiczyli akcje ewakuacyjne

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera