Lublin/ Naukowcy z KUL badają, jakie bakterie występują na lubelskich placach zabaw

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Naukowcy z KUL badają, jakie bakterie występują na lubelskich placach zabaw. Porównają, czy więcej patogenów niewrażliwych na antybiotyki jest w pobliżu zieleni, czy na placach miejskich. Wyniki zostaną opublikowane w internecie w formie interaktywnej mapy.

Katolicki Uniwersytet Lubelski poinformował, że projekt powstał w odpowiedzi na problem antybiotykooporności bakterii. "Zaproponowaliśmy działania lokalne, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa mikrobiologicznego obiektów przeznaczonych dla dzieci. Miejskie i osiedlowe place zabaw to miejsca, gdzie najmłodsi mogą mieć kontakt z różnymi patogenami" – podkreśliła dr Ilona Sadok z Wydziału Medycznego KUL, opiekun Koła Naukowego Biotechnologii.

Badacze chcą uświadomić rodzicom, opiekunom dzieci i całemu społeczeństwu, że na placu zabaw dziecko może być narażone na "niewidzialne niebezpieczeństwo, którego można łatwo uniknąć, wystarczy tylko zachować podstawowe zasady higieny".

Członkowie Koła Naukowego Biotechnologii KUL wytypowali do badań 33 place zabaw z Lublina, które podzielili na dwie grupy: obiekty zlokalizowane w pobliżu zieleni miejskiej (tzw. place przyrodnicze) i place położone wśród zabudowy miejskiej, z niewielką ilością elementów przyrodniczych (tzw. place miejskie).

"Chcemy porównać wyniki i na ich podstawie sprawdzić, czy place miejskie są siedliskiem większej liczby bakterii niewrażliwych na antybiotyki niż place przyrodnicze" – sprecyzowała badaczka.

Jak podał KUL, materiał badawczy pobierano z najpopularniejszych atrakcji danego placu zabaw. Następnie, już w laboratorium wszystkie pobrane przez studentów wymazy i próbki podłoża lub powietrza zostały zbadane z wykorzystaniem technik analizy mikrobiologicznej i przy użyciu specjalistycznej aparatury. Zaangażowani w projekt studenci biotechnologii KUL podjęli się m.in. identyfikacji bakterii oraz oceny wrażliwości wybranych szczepów, tj. Escherichia coli i Staphylococcus aureus, na antybiotyki.

Pełne wyniki przeprowadzonych badań mają być znane w kwietniu br. Zgromadzone w trakcie projektu dane zostaną opublikowane w Internecie w postaci ogólnodostępnej, interaktywnej mapy. Każdy będzie mógł odszukać wybrany plac zabaw i, klikając w jego ikonkę, sprawdzić m.in. jakie bakterie na nim znaleziono, które z nich były antybiotykooporne.

"Przed publikacją mapy na pewno zechcemy porozmawiać z władzami miasta o potencjalnej współpracy przy kolejnych możliwych badaniach oraz w kwestii rozwiązania problemów bakteriologicznych, które zdiagnozowane zostaną przez zespół naukowców KUL w obecnym badaniu. Wynik badań wszak to jedno, a kwestia zapewnienia bezpieczeństwa przestrzeni do zabawy dla naszych dzieci to druga, niezwykle istotna kwestia" – wyjaśnił dyrektor Akademii Nowoczesnych Mediów i Komunikacji KUL Wojciech Andrusiewicz.

Projekt "Antybiotykooporność bakterii: globalne wyzwanie – lokalne działanie" został sfinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu "Studenckie koła naukowe tworzą innowacje".(PAP)

Nauka w Polsce, Gabriela Bogaczyk

gab/ jann/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Ekspertka: dzięki postępowi nauki ostra białaczka szpikowa może być leczona coraz lepiej

  • Fot. Adobe Stock

    Lublin/ Naukowcy z Politechniki Lubelskiej stworzyli aplikację dla najmłodszych z cukrzycą

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera