Uczelnie i instytucje

Rozwój węzłów kolejowych w miastach pod okiem naukowców

Źródło: Adobe Stock
Źródło: Adobe Stock

Narzędzia do tworzenia i poprawy stanu kolejowych węzłów towarowych w miastach mają zapewnić zrównoważony, a przy tym szybki, efektywny, niezawodny transport towarów wewnątrz aglomeracji. To cel projektu UrbFRail, w którym uczestniczą Polska, Szwecja i Niemcy.

Jak informuje Politechnika Warszawska, która jest polskim partnerem projektu, w ramach międzynarodowego projektu powstają narzędzia, które pomogą wybrać obszary dla kolejowych węzłów towarowych i poprawić stan tych, które już istnieją na terenie krajów bałtyckich. Planiści będą mieli dostęp do tych narzędzi i będą mogli z nich korzystać w codziennej pracy korzystając z platformy edukacyjnej Urban Rail Freight Learning Platform.

Specjaliści z Politechniki Warszawskiej tworzą Screening Tool do oceny, czy dane miejsce nadaje się do utworzenia miejskiego towarowego węzła kolejowego.

"Narzędzie to umożliwia wstępną ocenę potencjału miejsca, na podstawie istniejących bocznic kolejowych lub możliwości ich rewitalizacji w kierunku węzła kolejowego. Wyniki oceny są podstawą do dalszej analizy, a raport generowany przez narzędzie zawiera wnioski i udzielone odpowiedzi" – mówi dr inż. Andrzej Kochan z Wydziału Transportu PW, cytowany na stronie uczelni. Współpracuje z nim dr inż. Krystian Kwieciński z Wydziału Architektury PW.

Z narzędzia będą mogli korzystać planiści zajmujący się gospodarką przestrzenną miast, władze miejskie, osoby odpowiedzialne za rozwój linii kolejowych, zarządcy infrastruktury oraz osoby zarządzające istniejącymi bocznicami.

Projekt UrbFrail otrzymał wsparcie finansowe z programu Unii Europejskiej Interreg Baltic Sea (500 tys. euro) oraz Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego (400 tys. euro).

Jak wyjaśniają przedstawiciele projektu, w ciągu ostatnich trzydziestu lat transport towarów koleją wewnątrz miast znacznie stracił na znaczeniu; część istniejącej infrastruktury nie jest używana. Jednak ze względu na potrzebę redukcji emisji dwutlenku węgla kolej staje się szansą na bardziej zrównoważony transport. Rozwój węzłów kolejowych zależy od infrastruktury, planowania przestrzennego, względów ekonomicznych, a także od finansowania i zarządzania. Skoro przez długi czas towary w miastach nie jeździły pociągami, to planistom może brakować specjalistycznej wiedzy. Z pomocą przychodzą tu naukowcy.

Więcej informacji o projekcie i jego pozostałych partnerach znajduje się na stronie interreg-baltic.eu/project/urbfrail. (PAP)

Nauka w Polsce

kol/ bar/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Budynek przy ul. Oławskiej 11 we Wrocławiu, w którym działała uczelnia Collegium Humanum (jm) PAP/Maciej Kulczyński

    TVN Warszawa: studenci byłego Collegium Humanum złożyli pozew zbiorowy przeciwko uczelni

  • Źródło: Adobe Stock

    Prof. Sankowski: wkrótce powołanie zespołu, który przygotuje założenia Instytutu IDEAS

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera