Uczelnie i instytucje

Inicjatywa "Nauka do naprawy": ok. 750 postulatów dot. zmian w polskiej nauce

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

750 postulatów dot. zmian w systemie nauki i szkolnictwa wyższego zgłosili przedstawiciele środowiska naukowego w trakcie akcji "Nauka do naprawy". Stały się one podstawą do opracowania raportu, który zostanie zaprezentowany wkrótce po czwartkowej debacie z udziałem przedstawicieli resortu nauki, PAN i środowiska.

W przeważającej większości propozycje dotyczą finansowania nauki (35 proc. zgłoszeń) oraz ewaluacji (25 proc.), ale także szkolnictwa wyższego, modelu kariery naukowej, kształcenia doktorantów, etyki i dobrych praktyk oraz administracji, jak również współpracy nauki z otoczeniem, edukacji, popularyzacji, Polskiej Akademii Nauk i otwartego dostępu w nauce. Akcja zbierania postulatów została zorganizowana wspólnie przez Polską Akademię Nauk i pismo "Forum Akademickie".

Wiele spośród nadesłanych ankiet dotyczyło zamówień publicznych. "Jak zauważają respondenci, obecne procedury zakupowe są skomplikowane i wymagają wielu formalności, a ponadto są ograniczane długotrwałymi procedurami przetargowymi" - podało "Forum Akademickie" (FA). Według jednego z respondentów na polskich uczelniach "każde zamówienie generuje stos formularzy, przechodzi skomplikowany i wieloosobowy proces decyzyjny, żeby na końcu można było wyjątkowo kupić z wolnej ręki lub przeprowadza się długotrwałe przetargi".

Jeśli chodzi o przyjęty w Polsce model kariery naukowej, pojawił się postulat, aby wprowadzić zunifikowany w skali kraju system "zatrudniania pracowników naukowych, który zakładałby odpowiednie ramy czasowe, definiował wymagania, a przy tym zawierał system szkoleń, przygotowujących nowych naukowców do samodzielnej pracy". "Mieliby oni jasno określoną rolę na uczelni, posiadaliby autonomię, a z drugiej strony – byłyby wobec nich jasno określone kryteria, które muszą spełniać, żeby zostać na uczelni i dalej się rozwijać w kierunku profesorów uczelni (Associate Professor)" - napisała uczestniczka akcji, cytowana przez "FA".

Wśród postulatów powrócił pomysł likwidacji habilitacji i profesur, co mogłoby - zdaniem osoby zgłaszającej postulat - przynieść konkretne oszczędności: "(...) wygospodarowane w ten sposób środki finansowe można przeznaczyć na zwiększenie funduszy dostępnych w Narodowym Centrum Nauki. Taki krok mógłby przyczynić się do bardziej efektywnego wspierania badań naukowych i projektów innowacyjnych, co z kolei powinno zwiększyć atrakcyjność kariery akademickiej w oczach młodych badaczy, widzących obecny system jako przestarzały i ograniczający ich możliwości rozwoju".

Zgłoszono również propozycję ustalenia konkretnych kryteriów oceny osiągnięć naukowych. Autorka postulatu wskazała, że "brak jakichkolwiek kryteriów ilościowych powoduje obecnie duże dysproporcje w zakresie przedstawiania dorobku naukowego nawet w obrębie jednej dziedziny (co z kolei prowadzi do uznaniowego recenzowania dorobku)" - podało "FA". Innym pomysłem jest wprowadzenie systemu doboru niezależnych recenzentów oceniających osiągnięcia osób ubiegających się o awans naukowy. Według jednego z uczestników akcji recenzent "powinien mieć status biegłego i podlegać karze za nierzetelnie i nieobiektywnie wykonane recenzje".

Przedstawiciele środowiska naukowego odnieśli się również do listy czasopism – postulując wprowadzenie mechanizmu "systemowego zgłaszania przez każdego badacza lub grupę badaczy tytułów do wprowadzenia w trakcie aktualizacji wykazu".

Zwracano uwagę także na niedofinansowanie uczelni i szukano sposobów na rozwiązanie tego problemu. "Uczelnie nie starają się przyciągać środków od swoich absolwentów czy też z szerokiego otoczenia biznesowego, pomimo ich niedofinansowania. To też sprawia, że oderwane są od oczekiwań tych interesariuszy. W Stanach Zjednoczonych uczelnie dbają o swoich studentów, a następnie absolwentów, również dlatego, że mają w tym interes finansowy – chcą przyciągać darowizny" - napisał jeden z uczestników ankiety, cytowany przez "FA".

W wybranych ankietach pojawiły się m.in. postulaty: utworzenia niezależnego od uczelni organu zajmującego się rozstrzyganiem problemów mobbingowych i dyscyplinarnych; nadania priorytetu dydaktyce w ramach procedur ewaluacyjnych; wprowadzenia pięcioletnich staży dla wybitnych naukowców na stworzenie przez nich zespołów w małych ośrodkach; uruchomienia nowych rodzajów konkursów NCN dla naukowców z dłuższym stażem (powyżej 10 lat od doktoratu).

Przygotowywany jest raport podsumowujący akcję, który zostanie przedstawiony kierownictwu resortu nauki. 15 lutego odbędzie się transmitowana online debata, w której wezmą udział: minister nauki i szkolnictwa wyższego Dariusz Wieczorek, przewodnicząca Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich i rektorka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu prof. Bogumiła Kaniewska, dyrektor Narodowego Centrum Nauki prof. Krzysztof Jóźwiak oraz prezes Polskiej Akademii Nauk prof. Marek Konarzewski.

"(...) poprosiliśmy do współpracy grono ekspertów z różnych instytucji naukowych. Przyjrzeli się tym propozycjom, uporządkowali je i wskazali, które kwestie były poruszane najczęściej, które szczególnie warto włączyć do dyskusji, co z tej bogatej palety pomysłów można zrobić bez ingerencji w prawo, a co wymaga zmian ustawowych" – tłumaczy Piotr Kieraciński, redaktor naczelny „FA”, który - obok prof. Dariusza Jemielniaka, wiceprezesa PAN - będzie współprowadzącym debatę.(PAP)

Nauka w Polsce, Magdalena Barcz

bar/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Katowice, 09.05.2025. Od lewej: marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa, prezes stowarzyszenia Pro Silesia Małgorzata Staśko, członek stowarzyszenia Biznes Pro Silesia Dawid Pasek, rektor Akademii Muzycznej Katowice Jarosław Mamczarski, prorektor Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach Justyna Kucharczyk, rektor AWF Katowice Andrzej Małecki,  rektor Politechniki Śląskiej Marek Pawełczyk, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego Celina Olszak, rektor Śląskiego Uniwersytetu Medycznego Tomasz Szczepański, rektor Uniwersytetu Śląskiego Ryszard Koziołek podczas konferencji prasowej inaugurującej Forum Przyszłości Miasta Nauki w Katowicach. PAP/Michał Meissner

    Siedem uczelni podpisało porozumienie współpracy przy Programie Naukowym dla Śląska

  • Pałac Branickich w Białymstoku. Fot. Adobe Stock

    Białystok/ Rozpoczyna się 21. Podlaski Festiwal Nauki i Sztuki

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera