
<strong>Najważniejsze żeby nie przeszkadzać - tak o odkrywaniu fizyki przez najmłodszych mówi Andrzej Karbowski z <a href="http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/nowa_strona/?q=node/70">Zakładu Dydaktyki Fizyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika</a></strong>. Z okazji 9. Toruńskiego Festiwalu Nauki i Sztuki fizycy z UMK przygotowali warsztaty popularnonaukowe, podczas których młodzi pasjonaci nauk przyrodniczych mogli samodzielnie wykonać ciekawe doświadczenia przyrodnicze i stać się przez chwilę fizykami - badaczami przyrody.
Maluchy, wśród których były nawet dwu-, trzyletnie dzieci, badały np. w jaki sposób poruszają się samochody na drewnianej zjeżdżalni i jak ptaszki przekazują sobie za pomocą dziobów kuleczkę. Starsi obserwowali ruch drgający przyglądając się psu z kiwającą głową i badali zjawisko równowagi. Nieco starsi mogli zobaczyć, na czym polegają zjawiska optyczne - np. na ile barw rozszczepia się światło białe w pryzmacie. Popularnością cieszyła się maszyna elektrostatyczna do wytwarzania minipiorunów i generator Van de Graffa unoszący naelektryzowane paski papieru. Młodych fizyków nie brakowało także przy stanowisku, gdzie badano, dlaczego piłeczka pingpongowa unosi się w strumieniu powietrza.
"Większość eksperymentów jest pomyślana tak, aby dziecko mogło odkryć istotę zjawiska, np. dlaczego miś schodzi po drzewku - ponieważ odbija się od jednej do drugiej gałązki; dlaczego ptaszki przekazują sobie kulki - ponieważ jest na tyle ciężka, że może przechylić ptaszki. Wbrew pozorom nie jest to tylko zabawa, ale elementarny i interaktywny wykład o energii" - tłumaczy fizyk.
Jak zauważa, nauka przez zabawę to bardzo dobra metoda dydaktyczna. W wielu krajach powstają centra nauki, gdzie dzieci przychodzą na takie lekcje, warsztaty i uczą się poprzez zabawę. "Dzieci fascynują się tym, co widzą i potrafią bardzo długo skupić na tym swoją uwagę. Wystarczy im nie przeszkadzać, a one w trakcie zabawy wymyślają różne sposoby eksperymentowania - mówi Andrzej Karbowski. - Choć wygląda to niepozornie, w rzeczywistości dzieci bardzo wiele się uczą, a my dorośli powinniśmy im to umożliwić".
Jego zdaniem taka wiedza zaprocentuje na przyszłych lekcjach przyrody czy fizyki, a nawet w dorosłym życiu. "Ważne żeby dzieci potrafiły odkrywać zjawiska przyrodnicze i interesowały się nimi. Jeśli coś lubimy i interesujemy się tym, to bardzo chętnie to robimy" - dodaje.
***
Wśród prezentacji festiwalowych przygotowanych przez Instytut Fizyki UMK znalazły się również m.in. wykłady dotyczące właściwości fizycznych wody, struktur węglowych - w tym nanorurek i fullerenów oraz największych i najbardziej spektakularnych obecnie prowadzonych eksperymentów fizycznych: LHC - Wielkiego Zderzacza Hadronów i ITER - projektu badającego możliwości produkowania na wielką skalę energii z fuzji jądrowej.
PAP - Nauka w Polsce, Bogusława Szumiec-Presch
agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.