25.04.2024
16.03.2023 aktualizacja 16.03.2023

Białko obecne w kości może pomóc w walce z kostniakomięsakiem

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Odkryte w tkance kostnej białko zwane wydzielaną fosfoproteiną 24 kD (Spp24) może pomóc w leczeniu kostniakomięsaka (osteosarcoma), najpowszechniej występującego rodzaju raka kości – informuje „Journal of Orthopaedic Research”.

Eksperymenty były przeprowadzane na żywych komórkach i na myszach. Jak się okazało, Spp24 hamuje proliferację i inwazyjność komórek nowotworowych kostniakomięsaka oraz sprzyja ich apoptozie, czyli obumieraniu. Wiąże się z także ze sprzyjającym nowotworom morfogenetycznym białkiem kości 2 (bone morphogenetic protein 2, BMP-2) i neutralizuje to białko.

„Spp24 i jego produkty proteolityczne wywierają na metabolizm kości szereg działań, które zostały wyjaśnione w różnym stopniu. Mają potencjał, aby zostać wykorzystane w leczeniu kości, a efekt przeciwnowotworowy poprzez sekwestrację BMP-2 jest tylko jednym z takich przykładów" - powiedział współautor publikacji w "Journal of Orthopaedic Research"(DOI: 10.1002/jor.25517), dr Haijun Tian z Shanghai Jiao Tong University School of Medicine.

"Podobnie jak w przypadku wielu innych białek macierzy kostnej, im bardziej przyglądamy się funkcji Spp24, tym bardziej zaskakujące role odkrywamy, choć podstawowa funkcja Spp24 pozostaje niepewna" - zastrzegł. (PAP)