Studenci Politechniki Warszawskiej stworzyli prototyp aplikacji, która ma ułatwić poruszanie się po warszawskim metrze osobom z ograniczeniami ruchowymi, niewidomym, starszym i rodzicom z wózkami.
Z uwagi na uwarunkowania architektoniczne odnalezienie właściwej windy w metrze nadal sprawia problemy i powoduje dezorientację, zwłaszcza u osób ze szczególnymi potrzebami – twierdzą autorzy nowego rozwiązania, studenci Politechniki Warszawskiej.
Dotychczas powstał prototyp aplikacji. Po wybraniu początku i końca trasy pozwala on na odnalezienie najbliższej windy, a także wyświetla listę kroków ułatwiających poruszanie się w labiryncie podziemnych korytarzy. Wszystko to w oparciu o autorski model stacji i zdjęcia z rozszerzoną rzeczywistością. Dzięki integracji z systemem informacyjnym Warszawskiego Transportu Publicznego aplikacja umożliwia również szybkie dotarcie z metra na właściwy przystanek innego środka transportu. Ponadto, w przypadku nieczynnej windy, algorytm proponuje alternatywną drogę.
Projekt otrzymał dofinansowanie w konkursie "Rzeczy są dla ludzi" Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Docelowe rozwiązanie informatyczne ma wspomóc poruszanie się osób ze szczególnymi potrzebami wewnątrz ogólnodostępnych obiektów związanych z transportem szynowym - nie tylko na stacjach metra, ale i kolejowych. Dodatkowo ma objąć zasięgiem sąsiadujące tereny, gdy dostęp wymaga przejścia przez galerię handlową lub sieć przejść podziemnych. Stworzony system zostanie testowo uruchomiony dla warszawskiego metra.
Pomysł na projekt narodził się w Międzywydziałowym Kole Naukowym "Smart City". "Zainspirowani rozmowami z osobami z niepełnosprawnościami i ich doświadczeniami w 2020 r. zaczęliśmy pracę nad aplikacją mobilną LIFT" – powiedzieli kierownik merytoryczny projektu Bartosz Wiktorzak i prezes Koła Mikołaj Domagalski, cytowani na stronie PW.
"Pamiętajmy, że projektowanie i funkcjonowanie stacji metra determinuje wiele czynników, w tym m.in. konieczność wpasowania się w istniejącą, skomplikowaną siatkę i infrastrukturę miejską, brak naturalnego oświetlenia czy duża liczba osób podróżujących" – zauważa Mikołaj Domagalski. - "Chcemy pomóc użytkownikom w odnalezieniu najszybszej i najwygodniejszej ścieżki do obranego celu dzięki aplikacji mobilnej wykorzystującej w nawigacji sygnały wizualne, dźwiękowe oraz wibracje. Obejmie ona stacje, perony, windy, a także trasy pomiędzy stacjami".
Zespół planuje wdrożyć także panoramy 360 oraz pozycjonowanie w metrze o kody QR i beacony (małe, bezprzewodowe emitery sygnału Bluetooth). Dzięki możliwości wyboru języka (polski, angielski) z aplikacji będą mogli korzystać obcokrajowcy.
Projekt "Opracowanie prototypu systemu wspomagającego poruszanie się osób ze szczególnymi potrzebami wewnątrz obiektów architektonicznych związanych z transportem szynowym – LIFT" będzie realizowany do końca 2024 r. Za jego realizację odpowiedzialni są przede wszystkim członkowie Koła Naukowego „Smart City”. Docelowo aplikacja ma być dostępna do pobrania w serwisach Google Play i App Store w 2024 roku. (PAP)
Tomasz Szczerbicki
szt/ zan/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.