Samoloty studentów Politechniki Wrocławskiej ze zwycięstwem i 2. miejscem na zawodach w Teksasie

Zespół JetStream Akademickiego Klubu Lotniczego PWr w czasie zawodów SAE Aero Design East. (Fot. mat. zespołu)
Zespół JetStream Akademickiego Klubu Lotniczego PWr w czasie zawodów SAE Aero Design East. (Fot. mat. zespołu)

Studenci Akademickiego Klubu Lotniczego Politechniki Wrocławskiej ukończyli zawody dla młodych konstruktorów lotniczych SAE Aero Design East w USA ze zwycięstwem w kategorii Advanced i drugim miejscem w klasie Micro.

Konkurs SAE Aero Design East rozegrano w ten weekend w Teksasie. Wzięło w nim udział 58 studenckich drużyn z całego świata, które musiały mierzyć się nie tylko z upałami, których temperatura przekraczała 40 st. C, ale i porywistym wiatrem.

„Trudne okoliczności nie przeszkodziły jednak zespołowi z Politechniki Wrocławskiej w potwierdzeniu, że należy do światowej czołówki. Z USA powróci jako zwycięzca w kategorii Advanced i zdobywca drugiego miejsca w klasie Micro” – poinformował PAP Michał Ciepielski z biura prasowego Politechniki Wrocławskiej.

Jak wyjaśnił, w pierwszej z nich studenci musieli zaprojektować i skonstruować samolot o rozpiętości skrzydeł do 120 cali (nieco ponad 3 metry) i z silnikiem elektrycznym o mocy do 750 W. Maszyna miała przetransportować wodę w trudno dostępnych terenach symulując misję pożarniczą. W kilku lotach musiała przewieźć jak najwięcej wody w zwykłych plastikowych butelkach, którą po lądowaniu studenci mieli w określonym czasie przelać do jednego zbiornika.

W każdej rundzie oprócz zrzutu wody samolot wyrzucał także tzw. PADA, czyli Powered Autonomous Delivery Aircraft, wykrywając wcześniej - dzięki algorytmom rozpoznawania obrazu - miejsce zrzutu.

Z kolei w klasie Micro skrzydła samolotu mogły mieć 48 cali. Startował on z platformy o długości 9 stóp (około 274 cm) przypominającej niski stół.

„W czasie zawodów konstrukcja musiała szybko oderwać się od platformy i nie dotknąć podłoża po starcie – a do tego zabrać ze sobą jak największy ładunek. W tym roku były nim kartonowe pudełka i stalowe płytki. Samolot miał też jak najszybciej dotrzeć na dystans 91 m, tam zakręcić i wylądować bez uszczerbku” – podał Ciepielski.

Weekendowe zawody są już drugimi w tym roku dla Akademickiego Klubu Lotniczego. W kwietniu zespół z Politechniki Wrocławskiej przywiózł zwycięstwa w dwóch kategoriach i czwarte miejsce w kolejnej z zawodów SAE Aero Design West organizowanych w Kalifornii.

SAE Aero Design to prestiżowy konkurs dla młodych konstruktorów lotniczych. Organizuje go każdego roku w trzech edycjach – West, East i Brazil – stowarzyszenie SAE International. Zawodom patronują giganci z branży lotniczej, m.in. Lockheed Martin, Siemens czy Solidworks. 

PAP - Nauka w Polsce, Agata Tomczyńska

ato/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Raport: w akademikach w Polsce brakuje 400 tys. miejsc noclegowych

  • 10.04.2025. Ćwiczenia reagowania kryzysowego Kryzys 25 w Centrum Symulacji Medycznej, Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, 10 bm. Wydarzenie jest organizowane przez Akademię Wojsk Lądowych. Scenariusz zakładał akcję ratunkową, po pożarze. Celem ćwiczeń jest koordynacja służb, rozwinięcie zdolności organizacyjnej, analiza sprawności działania, praktyczne nauczanie studentów ratownictwa medycznego i wydziału lekarskiego poprzez symulowane działania ratunkowe. PAP/Maciej Kulczyński

    Wrocław/ Studenci AWL z innymi służbami ćwiczyli akcje ewakuacyjne

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera