Nauka dla Społeczeństwa

25.04.2024
PL EN
27.02.2022 aktualizacja 27.02.2022

Podczas lockdownów ludzie rzadziej korzystali ze streamingu muzyki

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Wbrew oczekiwaniom podczas lockdownów związanych z pandemią COVID-19 konsumpcja muzyki dostarczanej dzięki streamingowi spadła w wielu krajach. Wzrosło natomiast wykorzystanie platform video - informuje pismo „Marketing Science“.

Eksperci spodziewali się, że pandemia COVID-19 zmieni sposób, w jaki ludzie konsumują media. Wobec załamania rynku podczas lockdownów niektórzy przewidywali, że popyt na cyfrowe usługi przesyłania strumieniowego wzrośnie, ponieważ wiele osób zostało zmuszonych do pozostania w domu i pracy zdalnej, spędzając więcej czasu w Internecie. W dodatku zamknięto teatry i odwołano koncerty na żywo. Wydawało się, że konsumenci będą chętniej słuchać muzyki w domu.

Naukowcy z Carnegie Mellon University (CMU), Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) oraz City University of New York przeanalizowali dane dotyczące strumieniowego przesyłania muzyki online przez dwa lata w 60 krajach, a także statystyki zachorowań, lockdownów związanych z COVID-19 oraz dane dotyczące mobilności. Jak się okazało, pandemia znacznie ograniczyła korzystanie ze streamingu muzyki w wielu krajach.

„Nasza praca jest pierwszą, która mierzy wpływ COVID-19 na konsumpcję cyfrowej transmisji strumieniowej w kontekście globalnym” – powiedział Rahul Telang, profesor Heinz College of Information Systems and Public Policy, współautor badania. „To podważa powszechne oczekiwania, że internetowe platformy medialne skorzystałyby na ograniczeniach wprowadzonych podczas pandemii, po części dlatego, że ten rodzaj konsumpcji muzyki nie jest samodzielną rozrywką, ale uzupełnia działania, które uległy ograniczeniu podczas lockdownów, takie jak dojazdy do pracy”.

Analizie poddano dane ze Spotify, jednego z największych dostawców usług strumieniowego przesyłania muzyki, pod kątem 200 najlepszych utworów tygodniowo w ciągu 104 kolejnych tygodni od czerwca 2018 r. do maja 2020 r. w 60 krajach. Przeanalizowane zostały również dane dotyczące przypadków COVID-19 z Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób, dane na temat narzuconych przez rządy środków dystansowania społecznego z Oxford COVID-19 Government Response Tracker oraz dane na poziomie kraju z raportów Google dotyczących mobilności w COVID-19.

Aby uwzględnić wzrost i sezonowość popytu na transmisje strumieniowe, badacze porównali transmisje tygodniowe z tymi z porównywalnego tygodnia poprzedniego roku dla każdego kraju, porównując 52 tygodnie od 1 czerwca 2018 r. do 30 maja 2019 r., z 52 tygodniami od 31 maja, 2019 do 28 maja 2020.

W ponad dwóch trzecich badanych krajów, które wymuszały lockdown, wolumen strumieniowego przesyłania muzyki znacznie spadł po tym, jak lockdown zaczął obowiązywać. Po ogłoszeniu przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) pandemii 11 marca 2020 r. średnia konsumpcja muzyki spadła o 12,5 proc. W rezultacie podczas pandemii Spotify stracił 838 mln dolarów przychodów w pierwszych trzech kwartałach 2020 r.

Naukowcy stwierdzili, że w krajach, w których mniej osób dojeżdżało do pracy i podróżowało ze względu na ograniczenia, odnotowano również gwałtowny wzrost wykorzystania platform wideo. Skrócenie czasu dojazdów pracowników silnie korelowało ze spadkiem konsumpcji muzyki. Ponadto wielu ludzi straciło dochody.

W badaniu zbadano również konsumpcję muzyki za pośrednictwem platform wideo (np. internetowych kanałów wideo), wykorzystując dane z platformy strumieniowego przesyłania muzyki YouTube od lipca 2019 r. do października 2020 r. Konsumpcja za pośrednictwem platform wideo, która wymaga większej uwagi i jest mniej komplementarna z czynnościami takimi jak prowadzenie samochodu wzrosła w okresie objętym badaniem, z bezprecedensowym wzrostem wolumenu po deklaracji WHO.

Z liczby wyświetleń filmów artystów w YouTube wynika, że popyt na muzykę w tym medium wzrósł dramatycznie w krajach, w których występuje więcej przypadków COVID-19, surowsze zasady blokowania i wyraźniejszy spadek mobilności .

Zbadano też, w jaki sposób tymczasowe złagodzenie wielu ograniczeń związanych z COVID-19 pod koniec kwietnia i na początku maja 2020 r. wpłynęło na wolumen przesyłania strumieniowego. Wyniki sugerują częściowe odbicie w wolumenie przesyłania strumieniowego w krajach, w których odnotowano spadek przypadków COVID-19 i zmniejszenie ilości czasu spędzanego w domu. Naukowcy sugerują, że powtórny wzrost liczby nowych przypadków wirusa może prowadzić do dalszych ograniczeń i częstszej pracy w domu, co prawdopodobnie ponownie zmniejszy popyt na transmisje strumieniowe.

„Nasze odkrycia sugerują, że pandemia zmieniła środowisko konsumpcji mediów, stawiając strumieniową muzykę audio w zaciekłej konkurencji z innymi formami mediów” – zauważa dr Jaeung Sim z KAIST's College of Business, który prowadził badanie. Jako środki zaradcze w takiej sytuacji autorzy badania sugerują nowe podejście do zwiększenia zaangażowania fanów, ponowne rozważenie terminów wydawania nowych albumów i przemyślenie strategii promocji.(PAP)

Autor: Paweł Wernicki

pmw/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024