Niewielka zmiana w układzie liter może pomóc dziecku w lepszym czytaniu – dowodzą naukowcy na łamach pisma „Research in Developmental Disabilities”.
Większe odstępy między literami umożliwiają dzieciom szybsze czytanie. Z bardziej przejrzystego zapisu tekstu korzyść odnoszą zarówno dzieci dyslektyczne, jak i bez dysleksji.
Dzięki bardziej rozstrzelonemu zapisowi tekstu u dzieci z dysleksją szybkość czytania wzrosła o 13 proc., a u dzieci bez dysleksji o pięć proc. - dowodzą naukowcy z Anglia Ruskin University (W. Brytania).
W badaniu brało udział 59 dzieci w wieku 11-15 lat, z czego 32 miało zdiagnozowaną dysleksję.
Dzieci czytały tekst na głos podczas nagrywania. Nagranie zostało wykorzystane do pomiaru liczby błędów, które dzieci popełniły, w szczególności pominiętych lub dodanych słów, błędnie odczytanych słów i wymowy, a także czasu czytania.
Zdaniem naukowców duże odstępy między literami działają poprzez zmniejszenie tzw. efektu natłoku, który może utrudniać rozpoznawanie liter i zmniejszać szybkość czytania.
Więcej: https://aru.ac.uk/news/extra-spacing-can-boost-childrens-reading-speed (PAP)
krx/ ekr/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.