Nauka dla Społeczeństwa

19.03.2024
PL EN
03.08.2020 aktualizacja 03.08.2020

Puzzle a rozwój dziecka

Źródło: Fotolia Źródło: Fotolia

Obserwując, jak dziecko radzi sobie z układankami, czyli puzzlami - można ocenić, jak się rozwija – informują naukowcy w piśmie „Child Development”.

Za twórcę pierwszych puzzli (1763) uważany jest londyński grawer i kartograf John Spilsbury. Jego wynalazek miał ułatwiać naukę geografii – naklejone na cienkie mahoniowe deseczki mapy były rozcinane wzdłuż granic państw. Z czasem układanki rozprzestrzeniły się na całym świecie. Uważa się, że rozwijają koordynację ręka-oko i uczą rozwiązywania problemów. Nadal jednak nie wiadomo, w jaki sposób dzieci uczą się układać puzzle.

Nowe badania naukowców z University of East Anglia (UEA) i wykazały, że dzieci uczą się układania puzzli dopiero po osiągnięciu pewnego etapu rozwoju. Obserwowano 169 dzieci w wieku od trzech do pięciu lat, aby zobaczyć, jak układają różne typy puzzli.

Były to tradycyjne układanki z obrazkiem, układanki bez obrazka oraz układanki oparte na obrazkach, składające się z równych prostokątnych elementów. Część dzieci dostała obrazek pokazujący, jak powinna wyglądać ułożona układanka.

Naukowcy odnotowywali, ile czasu zajęło dzieciom ułożenie puzzli i ile razy próbowały połączyć elementy układanki. Jedna z grup dzieci otrzymała układankę, w której brakowało części i różne opcje wypełnienia luki.

Jak się okazało, trzylatki stosowały metodę prób i błędów, natomiast czterolatki były w stanie wykorzystać informacje zawarte na obrazku. Zdaniem autorów badań to zrozumienie jest podstawą umiejętności rysowania i malowania.

Dzieci zostały również przetestowane pod względem poziomu zrozumienia reprezentacji rzeczywistych obiektów na obrazkach, jak również tego, jak dobrze rozumiały przekonania innych ludzi. Zdaniem autorów rozumienie związku między przekonaniem a obszarem rzeczywistości którego ono dotyczy rozwija się wraz ze zrozumieniem związku pomiędzy obrazem a tym co on przedstawia. Okazało się, że dzieci, które zdały testy rozumienia reprezentacji, były w stanie układać układanki obrazkowe szybciej i skuteczniej.(PAP)

Autor: Paweł Wernicki

pmw/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024