Uczelnie i instytucje

Już 95 proc. przedmiotów na Politechnice Śląskiej prowadzone na Platformie Zdalnej Edukacji

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Już 95 proc. przedmiotów, nauczanych w tym semestrze na Politechnice Śląskiej, prowadzone jest - w różnych formach - na odległość, z wykorzystaniem Platformy Zdalnej Edukacji. Dziennie studenci i nauczyciele akademiccy logują się do niej ok. 30 tys. razy - wynika z danych uczelni.

"Formy zdalnego nauczania każdego z ponad 3 tys. przedmiotów są na bieżąco ustalane między prowadzącymi zajęcia a starostami poszczególnych grup. Niektóre zajęcia odbywają się nawet zgodnie z godzinowym grafikiem" - powiedziała w piątek PAP rzeczniczka Politechniki Śląskiej Jadwiga Witek.

Wśród sposobów zdalnej nauki są zarówno zajęcia tzw. asynchroniczne, kiedy studenci pracują indywidualnie na podstawie udostępnionych przez wykładowców materiałów, zajęcia z wykorzystaniem internetowego czatu, jak i spotkania online - formuła jest uzgadniana w grupach i dostosowywana do możliwości studentów i nauczycieli. Częsta jest też praca projektowa, kiedy studenci w grupach wykonują określone zadania.

Obecnie wszystkie zajęcia na Politechnice Śląskiej, gdziem kształci się prawie 19 tys. studentów i doktorantów, są prowadzone tylko za pośrednictwem Platformy Zdalnej Edukacji, a posiadanie konta e-learningowego na tej platformie i korzystanie z niego stało się warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia zajęć.

Operatorem i administratorem Platformy Zdalnej Edukacji, dostępnej pod adresem https://platforma.polsl.pl/ jest Centrum Zdalnej Edukacji Politechniki Śląskiej. Udostępnia ono system informatyczny przeznaczony do wspomagania oraz prowadzenia zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Materiały merytoryczne w ramach poszczególnych kursów opracowują i udostępniają sami prowadzący zajęcia nauczyciele ze wszystkich jednostek organizacyjnych uczelni.

Liczba przedmiotów realizowanych na Politechnice w trybie zdalnym w okresie zawieszenia zajęć stale rośnie. W krótkim czasie, bo od 16 marca, czyli od dnia, gdy zgodnie z zarządzeniem rektora uczelnia przeszła na zdalny tryb kształcenia, na platformie udostępnianych jest do kilkuset nowych przedmiotów dziennie i stale pojawiają się nowe materiały.

"Np. w ciągu doby z 18 na 19 marca zarejestrowano 400 przedmiotów, które ze świata realnego zostały przeniesione do cyberprzestrzeni. Obecnie liczba tych przedmiotów na Platformie wynosi ok. 3 tys., wobec ponad 3,2 tys. wszystkich przedmiotów nauczanych w tym semestrze" - podała rzeczniczka Politechniki.

Dla prowadzących zajęcia przygotowano specjalny szablon do tworzenia materiałów edukacyjnych oraz oprogramowanie do samodzielnego tworzenia treści dydaktycznych i edukacyjnych, wykorzystywanych w kształceniu zdalnym. Ponadto Centrum Zdalnej Edukacji zapewnia studentom i nauczycielom wsparcie techniczne i obsługuje HelpDesk. Działanie systemu jest na bieżąco monitorowane. 

PAP - Nauka w Polsce, Marek Błoński

mab/ ekr/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • 18.06.2024. Przygotowanie potraw na bazie staropolskich receptur z XVII i XVIII wieku, 18 bm. w restauracji Lwia Brama we Wrocławiu. Kucharzami byli studenci i naukowcy z Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego oraz przedstawiciele Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie i Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. Wśród potraw znalazły się m.in. sproszkowane perły jako dodatek do deserów czy kawa z prażonych ziemniaków. PAP/Maciej Kulczyński

    Wrocław/ Studenci przygotowywali potrawy na bazie staropolskich receptur

  • Fot. Adobe Stock

    GUS: w ub. roku akademickim w Polsce kształciło się 1,24 mln studentów

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera