Rektorzy: ogólny zarys ustawy o szkolnictwie spełnia nasze oczekiwania

Uczestnicy Narodowego Kongresu Nauki odbywającego się w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Minister Jarosław Gowin przedstawił projekt nowej ustawy o szkolnictwie wyższym tzw. Ustawę 2.0. Fot. PAP/Jacek Bednarczyk. Fot. PAP/ Jacek Bednarczyk 19.09.2017
Uczestnicy Narodowego Kongresu Nauki odbywającego się w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Minister Jarosław Gowin przedstawił projekt nowej ustawy o szkolnictwie wyższym tzw. Ustawę 2.0. Fot. PAP/Jacek Bednarczyk. Fot. PAP/ Jacek Bednarczyk 19.09.2017

Ogólny zarys ustawy o nauce i szkolnictwie wyższym spełnia oczekiwania naszego środowiska – ocenili w rozmowie z PAP rektorzy kilku uczelni wyższych. Według nich zapisy w dokumencie wymagają jeszcze analiz i dopracowania, co ma nastąpić w przyszłości.

We wtorek wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin przedstawił w Krakowie, na Narodowym Kongresie Nauki, założenia projektu ustawy o nauce i szkolnictwie wyższym, tzw. Ustawy 2.0, nazywanej też "Konstytucją dla nauki".

Rektorzy uczelni wyższych, z którymi rozmawiała PAP we wtorek, ocenili, że ogólnie zapisy w ustawie spełniają oczekiwania środowiska uczelnianego, potrzeba jednak czasu i dalszych konsultacji, aby dopracować dokument.

„Główne postulaty środowiska, np. zachowanie autonomii uczelni i wzmocnienie pozycji rektora, znalazły się w projekcie” – ocenił rektor UJ prof. Wojciech Nowak.

Jak zaznaczył, w najbliższym czasie, po szczegółowym zapoznaniu się z dokumentem, będzie czas na krytykę i pochwały. „Ogólny zarys ustawy spełnia nasze (środowiska uczelnianego - przyp. PAP) oczekiwania, natomiast są zapisy, które wymagają dopracowania” – przyznał.

Zdaniem rektora UJ wątpliwości budzić może podział zakresu obowiązków miedzy senatem, radą i rektorem uczelni. „Trzeba to będzie uściślić” – podkreślił.

Jako dobre ocenił m.in. proponowane w projekcie ustawy wydłużenie studiów niestacjonarnych - licencjackie i uzupełniające magisterskie o 1 semestr, a magisterskie jednolite o dwa semestry. "Absolwenci studiów niestacjonarnych i stacjonarnych mają mieć taką samą wiedzę i umiejętności, co studenci studiów stacjonarnych" – wskazał.

Rektor AGH prof. Tadeusz Słomka zadeklarował, że "odbiera ustawę pozytywnie”. Jego zdaniem uczelnie czeka wiele pracy. "Trzeba będzie zmienić ustrój uczelni, pojawia się rada uczelni – i tu wątpliwości, na ile ona będzie ograniczać władzę rektora, która ma być przecież znacznie większa” – zastanawiał się Słomka.

W jego ocenie zmiany w kształceniu będą „absolutna rewolucją”. „W zasadzie może znikną wydziały” – zastanawiał się rektor AGH. Przyznał też, że cieszą zapowiedzi stałego finansowania uczelni.

Z kolei rektor Uniwersytetu Śląskiego prof. Andrzej Kowalczyk powiedział, że "konstytucja dla nauki" jest ważnym, potrzebnym przedsięwzięciem.

„Chyba w ostatnich latach panował pewnego rodzaju, dający się odczuć, błogostan w naszym środowisku. Ale trzeba się rozwijać, bo świat jest konkurencyjny, otwarty, potrzeba więc dostosowań, nowych mechanizmów, umiędzynarodowienia” – ocenił Kowalczyk.

Według niego będą zastrzeżenia co do pewnych zapisów ustawy, np. co do sposobu wyboru rektora i zarządzania uczelnią. „Ustawa poszerzy wewnętrzną autonomię uczelni, ale jeśli chodzi o relacje z otoczeniem, to można mieć wątpliwości, bo skoro rada uczelni ma wskazywać rektora, a przewagę mają mieć przedstawiciele spoza środowiska uczelni, to tu pojawiają się wątpliwości, i tu na pewno będą wątpliwości” – powiedział rektor Uniwersytetu Śląskiego.

Przyznał, że cieszy go zapowiedź poszerzenia kompetencji rektora. „Nie mówię tu o sobie, ale o przyszłych rektorach. Póki co odpowiedzialność rektora była bardzo duża, natomiast możliwość wpływu na decyzje – ograniczona” – wskazał prof. Kowalczyk.

Beata Kołodziej (PAP)

Nauka w Polsce

bko/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Deska Galtona ilustruje sposób powstawania w naturze rozkładu normalnego pod wpływem drobnych losowych odchyleń fot: Matemateca (IME/USP) via Wikipedia

    Kwestia smaku w matematyce. Co wyróżnia piękne dowody i twierdzenia?

  • Adobe Stock

    Akcja: autoryzacja

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera