Retro, festyny i fandomy - raporty ze światów współczesnej kultury

Przystanek Woodstock, Mazurska Noc Kabaretowa i portal Wizaż.pl - choć wydaje się, że rzeczy tych nie łączy absolutnie nic, każda jest wyrazem życia kulturalnego współczesnych Polaków. Tomasz Szlendak i Krzysztof Olechnicki zapraszają czytelników do wspólnej refleksji nad różnymi, częstokroć skrajnie odmiennymi, sposobami uczestnictwa we współczesnej kulturze.

Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa PWN. 

Dwóch socjologów z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika udało się w podróż po Polsce, zarówno tej prawdziwej, jak i wirtualnej. Odwiedzali wszelkiego rodzaju imprezy rozrywkowe, od Przystanku Woodstock, przez Mazurską Noc Kabaretową, aż po IX Borzęckie Święto Grzyba. Przeprowadzili badania różnorodnych polskich społeczności internetowych, kulturowych nisz funkcjonujących w sieci: poświęconego urodzie portalu Wizaż.pl, skupiającej miłośników fantastyki Gildii czy Polskiego Portalu Piwowarskiego. Rezultatem prac prof. Tomasza Szlendaka i dra hab. Krzysztofa Olechnickiego jest książka "Nowe praktyki kulturowe Polaków" - studium życia kulturalnego współczesnych Polaków.

"Polacy po 1989 roku znaleźli się w okolicznościach zarówno silnej dominacji kultury konsumpcyjnej, jak i presji nowego modelu czasu kulturowego" - piszą autorzy we wprowadzeniu do książki. Według nich, Polacy nieustannie dzisiaj krążą pomiędzy czasem w rozumieniu tradycyjnym, traktowanym jako wartość ekonomiczna i nieustannie uciekającym - a modelem czasu funkcjonującym m.in. podczas imprez rozrywkowych, które pozwalają na oderwanie się od codzienności.

"Konsumpcja w wersji polskiej oraz nowy reżim czasu sterujący pracą i niepracą nie pozostały bez wpływu na uczestnictwo Polaków w kulturze, przy czym ewolucja modelu zachowań kulturowych, jaka już się dokonała i jaka wciąż się dokonuje, ma charakter dwutorowy. Pierwszy kierunek to nurt wielozmysłowego konsumowania karnawałowej kultury popularnej, drugi - to +ciche+ działania wewnątrz wirtualnych subświatów kulturowych, będące wyrazem niezadowolenia z dominujących praktyk kulturalnych" - dodają autorzy.

"Tradycyjne praktyki - np. czytanie książek w domu albo uważne słuchanie płyt - w obliczu nowego rytualizmu kultury wydarzeniowej oraz ekspansji alternatywnych subświatów kultury stają się automatycznie nieuczestnictwem. To jednak nie oznacza, że są niefunkcjonalne, ponieważ pomagają (...) gromadzić kapitał kulturowy użyteczny i wartościowy w subświatach".

Szlendak i Olechnicki łączą w analizie uczestnictwa Polaków w kulturze swoje - pozornie niezwiązane - zainteresowania badawcze. Pierwszy z nich prowadzi badania nad przemianami obyczajów, aktywnością kulturalną, seksualnością i jakością życia. Drugiego interesują możliwości metod wizualnych, antropologia społeczna, socjologia internetu i nowe ruchy społeczne. W rezultacie powstała pozycja, która może zainteresować nie tylko socjologów, lecz także kulturoznawców, animatorów kultury oraz tych, którzy odpowiadają za ofertę kulturalną.

Tomasz Szlendak jest dyrektorem Instytutu Socjologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu; Krzysztof Olechnicki z kolei kieruje Zakładem Badań Kultury w tym samym instytucie. Obaj naukowcy są byłymi stypendystami Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej oraz tygodnika "Polityka".

PAP - Nauka w Polsce

kflo/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Adobe Stock

    Wynalazki pomagają "widzieć"

  • Fot. materiały prasowe organizatora 40. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

    Kino o niezwykłych ludziach

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera