Mówienie o nauce w sposób zrozumiały dla dzieci to największe wyzwanie dla naukowca - mówił wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin podczas obchodów 10-lecia Uniwersytetu Dzieci, które odbyły się w sobotę w Warszawie.
"Wygłosić wykład, który mówi o najważniejszych problemach nauki w sposób zrozumiały dla 7- czy 10-latka - to największe wyzwanie dla naukowca" - stwierdził Jarosław Gowin podczas obchodów 10-lecia Uniwersytetu Dzieci. Uroczystość odbyła się w sobotę 27 maja na Kampusie Głównym Uniwersytetu Warszawskiego. Połączona była z wręczeniem nagród dla najlepszych wykładowców, które przyznali sami słuchacze zajęć - czyli dzieci.
Kluczem do nawiązania dobrego kontaktu z małymi studentami jest "wejście w umysł młodego człowieka" - wyznał w rozmowie z PAP dr Takao Ishikawa z Uniwersytetu Warszawskiego, laureat specjalnej nagrody za Popularyzatora Nauki. "Nieraz słyszałem wypowiedzi, że naukowiec musi mieć ciekawską duszę. Otwartość umysłu charakteryzuje zresztą zawód naukowca - musimy być w końcu otwarci na nowe wyzwania" - dodał.
"Staram się nawiązać kontakt z młodymi ludźmi rozmawiając z nimi w taki sam sposób, w jaki komunikuję się na co dzień ze swoimi studentami, spoglądając na różne problemy z ich punktu widzenia - wydaje mi się, że wtedy dobre porozumienie przychodzi samo" - mówił dr Ishikawa.
Prezes fundacji Uniwersytet Dzieci Anna Grąbczewska podkreśliła, że młodzi studenci wynoszą z zajęć Uniwersytetu Dziecięcego nie tylko wiedzę naukową - mają również okazję poznać obraz naukowca różniący się od popularnych stereotypów.
"Nasi studenci widzą, że naukowiec to całkiem zwyczajny człowiek" - powiedziała podczas uroczystości. "Ma on swoją pasję, dąży do celu, ciężko pracuje, myśli logicznie - ale jednocześnie nie boi się popełniać błędów i ma dobry kontakt z ludźmi. Dzieci widzą też, że naukowcy zadają pytania. Tak jak one - stawiają ich tym więcej, im więcej już wiedzą" - dodała.
Podczas obchodów 10-lecia Fundacji Uniwersytet Dzieci wręczone zostały również nagrody Fundacji za najciekawszy wykład i warsztaty zorganizowane w roku akademickim 2016/2017. Jako że Uniwersytet Dzieci współpracuje z kilkoma ośrodkami akademickimi, dla każdego ośrodka przyznane zostały osobne nagrody.
Za najlepszy wykład wygłoszony w Warszawie uznano "Czy wikingowie odkryli Amerykę?" dr Remigiusza Gogosza, zaś najlepsze warsztaty miały tytuł "Jak działa pamięć?" i przygotowane zostały przez dr. Rafała Czajkowskiego i mgr Edytę Balcerek z Instytutu Biologii Doświadczalnej Polskiej Akademii Nauk.
We Wrocławiu za najlepszy uznano wykład "Jak przeprowadzić operację na otwartym sercu?" wygłoszony przez dra. Tomasza Płonka z Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. Warsztaty roku w tym ośrodku akademickim - "Jak powstają rzeźby" - przygotowała Karolina Szymanowska z Akademii Sztuk Pięknych.
Wykładowcą roku w Olsztynie został dr hab. Stanisław Czachorowski z Wydziału Biologii i Biotechnologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego za wykład "Czego uczy się człowiek XXI wieku?", zaś warsztaty roku poprowadziły dr Anna Nynca i dr Sylwia Świgońska na temat biologii molekularnej.
Z kolei w Krakowie najlepiej oceniony przez młodych studentów został wykład "Czy młody człowiek może powiedzieć +nie+ zgodnie z prawem?" wygłoszony przez rzecznika praw dziecka Marka Michalaka. Za najlepsze krakowskie warsztaty uznano natomiast zajęcia o zarządzaniu produkcją prowadzone przez zespół pracowników firmy Valeo.
Po raz pierwszy wręczone zostały również nagrody za stworzenie najlepszych scenariuszy lekcji na podstawie zajęć prowadzonych na Uniwersytecie Dzieci. Scenariusze dostępne są w serwisie internetowym www.scenariuszelekcji.edu.pl. Jak podkreśliła dyrektor programu Scenariusze Lekcji Joanna Gulczyńska, stanowi on szansę dla dzieci żyjących poza wielkimi miastami, które "nie mają codziennie dostępu do zajęć i ośrodków akademickich".
Wyróżnione zostały trzy scenariusze: "Po co ptakom pióra?" autorstwa dr Hanny Sztwiertni, "Jak z jajka powstaje kura?" dr. Marcina Lisa oraz "Jak zbudować wytrzymały most?" dr. inż. Wojciecha Kiliana i mgr inż. Agaty Włóki.
Głównym punktem obchodów jubileuszu Fundacji był wykład popularnonaukowy dr. Tomasza Rożka, podczas którego naukowiec starał się odpowiedzieć na pytanie "Czy w kosmosie można prowadzić wykopaliska?". Oprócz tego goście mieli okazję wysłuchać wykładu Karoline Iber z międzynarodowej sieci EUCU.NET o tym "Jak uniwersytet dzieci zmienia uniwersytet" oraz dyskusji rektorów uczelni współpracujących z Fundacją o roli Uniwersytetu Dzieci.
W zajęciach organizowanych od 2007 r. przez Fundację Uniwersytet Dzieci do tej pory wzięło w nich udział ponad 21 tys. dzieci w wieku od 6 do 16 lat. W tym czasie wykłady i warsztaty dla dzieci prowadzili wybitni naukowcy, przedstawiciele świata nauki, biznesu, artyści i politycy, w tym prof. Philip Zimbardo, prof. Jan Miodek, prof. Jerzy Bralczyk, Andrzej Seweryn, Radosław Sikorski, Grzegorz Kasdepke i inni.
Obchody 10-lecia Fundacji Uniwersytet Dzieci odbyły się w sobotę 27 maja na Kampusie Głównym Uniwersytetu Warszawskiego. Serwis PAP - Nauka w Polsce był jednym z patronów medialnych wydarzenia.
PAP - Nauka w Polsce
kflo/ wkt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.