Naukowcy z University of California w Los Angeles (USA) przeanalizowali słowa powtarzające się w brytyjskich i amerykańskich książkach na przestrzeni dwustu lat i doszli do wniosku, że znakomicie odzwierciedlają one sytuację panującą w społeczeństwie.
Zauważyli, że pomiędzy 1800 a 2000 rokiem znacznie wzrosło użycie wyrazów takich, jak "wybierać" i "dostawać", co - według autorów - obrazuje rozpowszechnienie się wśród ludzi wartości indywidualistycznych i materialistycznych na skutek nasilonej urbanizacji.
Zanikać z kolei zaczęły takie zwroty, jak "zobowiązany"" i "dawać", które odnoszą się do odpowiedzialności społecznej, charakterystycznej i adaptacyjnej dla mieszkańców wsi.
Zaobserwowano ponadto wzrost częstotliwości zastosowania słowa "czuć"
w przeciwieństwie do wyrażenia "zachowywać się", co wskazuje na zainteresowanie życiem wewnętrznym i odcinanie się od zewnętrznego postępowania.
Częste używanie słów "dziecko", "wyjątkowy", "indywidualny" i "ja"
oznacza, zdaniem badaczy, wyraźny zwrot w kierunku zafascynowania własną osobą.
Rzadkie zastosowanie zwrotów "posłuszeństwo", "autorytet", "należeć" i "modlić się" sugeruje z kolei zmniejszenie znaczenia autorytetów, relacji społecznych i religii w codziennym życiu.
"Obecnie obserwowany wzrost wartości indywidualistycznych nie jest zjawiskiem nagłym, ale zachodzącym od wieków, w czasie których społeczeństwo o słabo rozwiniętej technice, zamieszkujące głównie wsie, przekształciło się w społeczeństwo miejskie o wysoko rozwiniętej technice" - podsumowuje Patricia Greennfield, główna autorka badania.(PAP)
ooo/ tot/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.