„Muzea a przestrzenie komercyjne” to temat wiodący pierwszej odsłony portalu przygotowanego przez zespół z Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów (NIMOZ). Strona muzealnictwo.com jest elektronicznym dopełnieniem istniejącego 60 lat rocznika „Muzealnictwo”.
„Chcemy, aby było to forum, gdzie muzealnicy i wszyscy ci, którym bliska jest problematyka muzeów w Polsce i na świecie, będą mogli dyskutować i wymieniać poglądy. Nie boimy się tematów kontrowersyjnych, prezentujemy różne punkty widzenia” – czytamy we wstępniaku zamieszczonym na nowym portalu.
Obok tematu głównego, który będzie zmieniał się co miesiąc, autorzy – specjaliści i praktycy w danej dziedzinie – będą pisać o nowych trendach w muzealnym wystawiennictwie, edukacji, digitalizacji, konserwacji, nowych mediach, wydawnictwach czy marketingu i promocji.
Zespół redakcyjny zastrzega, że witryna ma być otwartym forum wymiany myśli. „Chcemy pisać o rzeczach ważnych w Waszej codziennej pracy w muzeach, o tym, co Was nurtuje, co chcielibyście zmienić, ale także o tym, z czego jesteście dumni i czym chcielibyście się pochwalić” – czytamy w powitaniu.
Tematem przewodnim pierwszej odsłony są „Muzea a przestrzenie komercyjne”. Autorzy starają się odpowiedzieć na szereg pytań: Czy współistnienie sztuki i komercji jest możliwe? Jak wygląda ono w praktyce? Czy usytuowanie muzeum sztuki w sąsiedztwie centrum handlu i rozrywki ma wpływ na funkcjonowanie muzeum? Dlaczego w Japonii wystawę van Gogha zobaczyć można w domu towarowym? Można również zapoznać się z komiksem muzealnym, który w dowcipny sposób i z dystansem ma komentować temat główny.
W kolejnych odsłonach portalu muzealnictwo.com poruszone będą takie tematy jak: pozyskiwanie widza przez muzea, dobre praktyki muzealne, czy muzea powinny być płatne, po co chodzimy do muzeów, blogi muzealne, praca w muzeum a praca naukowa, czy chcemy chodzić do muzeów martyrologicznych, muzea sztuki a muzea skanseny, muzea na facebooku. Teksty na portalu są głównie zamawiane przez redakcję, ale ta również liczy na współpracę z czytelnikami, zwłaszcza z muzealnikami spoza dużych ośrodków, pracownikami muzeów samorządowych, małych muzeów z całej Polski.
PAP - Nauka w Polsce
szz/ mrt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.