Problemy z przetwarzaniem informacji semantycznych mogą być wczesnym sygnałem podwyższonego ryzyka rozwoju choroby Alzheimera w przyszłości - sugerują badania opisane na łamach „American Journal of Psychiatry”.
"Dotychczasowe badania koncentrowały się przede wszystkim na oczywistych problemach z pamięcią krótkotrwałą związanych z najwcześniejszym etapem rozwoju choroby Alzheimera, tj. łagodnymi zaburzeniami poznawczymi. Najnowsze analizy świadczą jednak o tym, że osoby z predyspozycją do rozwoju tej choroby mogą wcześniej mieć trudności związane z przetwarzaniem informacji semantycznych, co ma duży wpływ na ich codzienne funkcjonowanie" – mówi dr Terry Goldberg z Feinstein Institute for Medical Research w stanie Nowy Jork.
W jego badaniach wzięło udział 25 pacjentów z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi, 27 osób ze zdiagnozowaną chorobą Alzheimera i 70 osób bez żadnych zaburzeń poznawczych. Podczas testów badano szybkość reakcji na pytania związane z rozmiarem różnych obiektów (np. co jest większe: mrówka czy klucz).
Przy ocenie obiektów, które w niewielkim stopniu różniły się rozmiarem, pacjenci z chorobą Alzheimera i łagodnymi zaburzeniami poznawczymi reagowali znacznie wolniej niż grupa kontrolna.
Następnie badanym pokazywano zdjęcia małej mrówki i dużego domu lub ogromnej mrówki i małego domu. Okazało się, że w tym drugim przypadku pacjenci z zaburzeniami poznawczymi znacznie częściej odpowiadali nieprawidłowo lub dłużej się zastanawiali.
"To prosty i dobry test sprawdzający wiedzę semantyczną. Przetwarzanie informacji semantycznych odbywa się w lewym płacie skroniowym. Sieci semantyczne odzwierciedlają różnego rodzaju skojarzenia. To wiedza nabyta wcześniej poprzez wielokrotne utrwalania, a nie zdobyta niedawno” – podkreśla dr Goldberg, dodając, że przy wczesnym rozpoznaniu problemy z przetwarzaniem semantycznym mogą zostać złagodzone poprzez odpowiedni trening. (PAP)
koc/ ula/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.